Mooy Logistics

mooy-logistics

Mooy Logistics in Waddinxveen regelt de logistiek van groente, fruit en bloemen vanaf de mainports en de productiegebieden in de Benelux. . Het bedrijf haalt en brengt hiervoor dagelijks containers van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Voorheen vertrokken de chauffeurs van Mooy Logistics om 05.00 uur naar de Waalhaven en de Maasvlakte. Wanneer zij eenmaal een container hadden geladen, moesten ze in de ochtendspits terug naar hun losadres. Rond 11.00 en 15.00 uur volgde nog een rit naar de havens. Het nadeel van deze werkwijze: drukte op de haventerminals, tijdverlies door files en stress in de warehouses van Mooy Logistics.

Oplossing
Sinds enkele jaren gebeurt een deel van het containertransport ’s nachts. De chauffeurs rijden vanaf 01.00 uur, halen in de nacht twee containers op en nemen tijdens de ochtendspits hun pauze. Dat is tegelijk het moment dat in de warehouses de handling van containers wordt gedaan. In de loop van de ochtend is de nachtrijder klaar met zijn dienst en neemt een collega de vrachtauto over. Op één auto werkt zo een team van twee chauffeurs. Dankzij deze manier van werken behaalt Mooy Logistics meer omzet met het geïnvesteerd materieel, bovendien is de service naar klanten verbeterd. Omdat de containers eerder in de warehouses zijn, beschikken de klanten sneller over de kwaliteitsrapporten van hun versproducten.

Resultaten

  •  2 spitsmijdingen per dag
  •  tijdwinst dankzij de snellere doorlooptijden op de terminal en het mijden van de spits
  • meer tijd voor handling, meer ruimte in de warehouses
  •  hoger rendement van wagenpark
  •  betere informatievoorziening naar klant

Steeds vroeger

Toen de terminals in de Rotterdamse haven zo’n zes jaar geleden ook ’s nachts open gingen, koos Mooy Logistics voorzichtig voor nachtrijden. Inmiddels is het een groot succes en vervoert het bedrijf 40 procent van zijn containers ’s nachts. Van Berkel: “In het begin vertrokken de auto’s hier pas in de tweede helft de nacht. Maar tegenwoordig beginnen we al om 01.00 uur.”

mooy-logistics-henk-van-berkel

“We kunnen nu twee chauffeurs op één auto laten rijden” Henk van Berkel

Rendabel

Nachtrijden is economisch zeer interessant, weet Van Berkel. “Om een vrachtauto rendabel in te zetten, zal je er minstens 18 uur mee moeten rijden. Dat halen we nu, want we kunnen nu twee chauffeurs op één auto laten rijden. Daarnaast helpt nachtrijden ons enorm bij de activiteiten in de eigen warehouses. Als de producten eerder beschikbaar zijn, kunnen we veel meer aan handling doen. Met minder stress.”

Klaar voor export

Nachtrijden heeft nog een voordeel: de vrachtauto’s en de warehouses zijn ’s middags beschikbaar voor de tweede activiteit van Mooy Logistics, het transport van versproducten naar het buitenland. Van Berkel schetst een lange werkdag. “Tussen 01.00 uur en 10.00 uur zetten we de containers op in Rotterdam en om 15.00 uur hebben we alle goederen in onze warehouses. We doen de handling en sturen de chauffeurs op pad. De volgende ochtend zijn de producten bij klanten in West-Europa. Zo snel gaat het.”

Lossende boten

Nachtrijden is een succes, maar het kan efficiënter, weet transportplanner Ronald Baan van Mooy Logistics. “Het probleem is vaak dat je de beschikbaarheid van containers niet weet. Van een boot die om 01.00 uur is gelost, zijn ’s nachts alle containers wel beschikbaar. Daar kun je gerust een paar vrachtauto’s voor laten rijden. Maar als een boot tot 12.00 uur bezig is met lossen, weet je niet of jouw container ’s nachts al op de kade staat of dat hij nog in het schip zit. We sturen chauffeurs dan naar de terminal met een paar containernummers. Zo van: kijk maar welke beschikbaar zijn. We bellen vaak met de terminal om te horen wanneer welke containers op de kade staan, maar lang niet alle terminals geven deze informatie.”

Concurrerender

De ‘lossende boten’ horen nou eenmaal bij het vak, vindt Baan. “Veel producten zijn al verkocht terwijl ze nog aan boord zijn. Daar zitten onze klanten om te springen. Voor ons betekent dat nou eenmaal: containers ophalen terwijl de boten nog aan het lossen zijn.” Ook Van Berkel vindt dat Mooy Logistics ‘flexibel met de lossende boten om moet gaan’. “We kijken voortdurend wat we ’s nachts kunnen doen en wat overdag moet. Hoe beter je daarmee omgaat, hoe concurrerender je bent. Uiteindelijk gaat het er om dat klanten zo snel mogelijk over hun versproducten beschikken.”

Slim omboeken

Groei van het aantal nachtritten is volgens Van Berkel en Baan nog wel mogelijk. Baan: “Als de terminal de informatie over de beschikbaarheid van containers deelt met de vervoerders, kunnen we de nacht nog voller plannen.” Van Berkel: “Ook het inleveren van lege containers moet beter geregeld worden. Sommige empty depots zijn ’s nachts open, maar de meeste niet. We laten de container dan op ons eigen terrein staan of proberen hem om te boeken naar een depot dat wel open is. Dat lukt maar in zo’n 40 procent van de gevallen. Dus daar is nog wel winst te boeken.”

Mooy Logistics

  • 11.000 containers per jaar
  • 150 eigen vrachtwagens en 150 charters
  • 3 warehouses: Waddinxveen, Hazeldonk en Venlo
  • 460 medewerkers