Koole Tankstorage Pernis

koole

Elke dag laden en lossen 130 tankauto’s bij Koole Tankstorage Pernis. Met ruim 250 opslagtanks en tien laadplaatsen is de ruimte op het terrein beperkt. Vrachtwagens moeten daarom zo snel mogelijk beladen worden. Koole garandeert de chauffeurs dat ze binnen twee uur weer buiten staan. Zo niet, dan betaalt het bedrijf een vergoeding. Met name tijdens spits kampte Koole steeds vaker met pieken en wachttijden. De vergoeding van de wachtkosten nam hierdoor toe.

Oplossing
Door verruiming van de openingstijden van 8.00 naar 6.00 uur en van 18.00 naar 20.00 uur biedt Koole klanten de mogelijkheid om buiten spitstijden te laden en te lossen. Hierdoor is de service aan klanten verbeterd en zijn de wachttijden afgenomen. Daarnaast is Koole met de verruiming van de openingstijden op de toekomst voorbereid. “Ons vrachtautovolume groeit nog ieder jaar” zegt Martijn Joon, terminal manager van Koole. “Die ontwikkeling moeten we kunnen blijven accommoderen. We willen niet de naam hebben van de terminal waar je vaak stilstaat.” De klant is blij met de ruimere openingstijden. “Het aantal effectieve uren per dag is toegenomen” aldus hoofd distributie Gerrit de Haan van Alpha Wax.

Resultaten
In 2013:

  • 10 spitsmijdingen per dag
  • Verbeterde service voor klanten: laden/lossen buiten de spits
  • Minder wachttijden
  • Wachtkostenvergoeding substantieel lager (was € 22.000,-)

Rond 19.00 uur op een doordeweekse dag is het nog volop drukte bij Koole. Tankauto’s rijden het terrein op om beladen te worden. “Gemiddeld komen er na zessen nog zo’n 20 auto’s binnen. Dat is ongeveer 15 tot 20 procent van het totale volume op een dag” zegt terminal manager Martijn Joon. Met andere woorden: de drukte vandaag is geen uitzondering.

Schot in de roos

Sinds anderhalf jaar hanteert Koole ruimere openingstijden.“We wilden de pieken uitsmeren” verklaart Joon. “Onze garantie dat chauffeurs binnen twee uur weer van het terrein zijn, konden we steeds minder vaak waarmaken. Daarom hebben we ons logistieke proces nog eens kritisch tegen het licht gehouden.”

Sneller geholpen

Koole koos ervoor om de openingstijden te verruimen. Een schot in de roos, want klanten maken er inmiddels graag gebruik van. Joon: “De buitenlandse chauffeurs doen er wat minder mee, maar de Nederlandse transporteurs zijn er nu op ingesteld. Ze komen vroeger of later, want dan is het rustiger en worden ze sneller geholpen.” Omdat de transporteurs buiten de spits kunnen laden en lossen, realiseert Koole met de nieuwe regeling 10 spitsmijdingen per dag.

quote-martijn-joon-koole
“Onze ruimere openingstijden zijn een unique selling point” Martijn Joon

Stressen tijdens spits

“Wij waren er erg blij mee” reageert Gerrit de Haan,hoofd distributie bij Alpha Wax. Koole verzorgt al drie jaar de opslag voor de importeur en distributeur van wassen uit Alphen aan den Rijn. De Haan: “Vooral de tijd tussen 18.00 en 20.00 geeft chauffeurs net even de ruimte om voor te kunnen laden voor de volgende dag. Vanwege de spits was het vroeger altijd stressen: ben ik nog op tijd om de wagen te laden? Nu kunnen ze het iets rustiger aan doen en ’s avonds nog laden. Een andere chauffeur kan dan ’s nachts of de volgende dag vroeg gaan rijden. Dat scheelt heel veel uren.”

Meer effectieve uren

Volgens De Haan leveren de ruimere openingstijden Alpha Wax veel‘indirecte flexibiliteit’ op. “Wij kunnen onze transporteur nu op het laatste moment vragen of hij morgen nog ergens een lading kan afleveren. Vaak is het antwoord ja, want hij heeft net die uurtjes extra tot zijn beschikking. Het is moeilijk in geld uit te drukken, maar het aantal effectieve uren per dag is toegenomen. Die vrachtwagen zou anders stilstaan.”

Brood verdienen

Voor Koole zelf zijn de voordelen ook duidelijk. Joon: “Onze vergoeding voor wachtkosten is sterk afgenomen. Natuurlijk maken wij ook extra kosten, omdat we nu in twee ploegendiensten moeten werken. Maar daar staat een betere serviceverlening naar de klant tegenover. Je zou het zelfs een unique selling point kunnen noemen; we gebruiken het zeker als verkoopargument richtingpotentiële klanten. Daarnaast werken we met onze ruimere openingstijden mee aan een goede bereikbaarheid van de Rotterdamse haven. Daar verdienen we met z’n allen toch ons brood.”

Koole

  • 550.000 m3 opslagruimte
  • Ruim 250 opslagtanks, variërend van 350 m3 tot 15.000 m3
  • Opslag van voornamelijk eetbare producten
  • Multipurpose leidingsystemen, onder meer voor het maken van recepturen
  • 10 laadplaatsen
  • 150 vrachtauto’s per dag geladen/gelost
  • Eigen haven (maximale diepgang van 13,5 meter /schepen tot 100.000 ton)
  • 80 medewerkers

Alpha Wax

  • Jaarlijks distributie: meer dan 50.000 ton wassen
  • Distributie van Shell wassen en eigen import uit Azië en Noord-Amerika
  • Wassen worden verwerkt in bijvoorbeeld cosmeticaproducten, spaanplaten, kaarsen en lijmen
  • Exportvloeibare wax: vooral Duitsland, export verpakte wax: alle delen van de wereld
  • 15 medewerkers