Salesmanagers en klanten prikkelen tot efficiënte logistieke oplossingen

containerships

Containerships maakt de overstap van klassieke short sea rederij naar een logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in short sea. De focus verschuift van het vol krijgen van eigen schepen naar het vol vervoeren van het eigen equipment.

De standaard lege op- en retourrit met equipment is bij Containerships in de ban. Containerships zoekt altijd eerst naar retourlading die ook via short sea kan worden vervoerd. Maar, Containerships is ook succesvol in het aantrekken van niet short sea gebonden ladingsstromen om empty legs van de 45-foot containers mee te vullen. Zo heeft Containerships een groot ladingpakket uit Frankrijk dat via de haven van Rotterdam naar de Baltische staten en Finland wordt verscheept. Enkele AGF-vervoerders in de regio Rotterdam die groente en fruit vervoeren van NL naar Frankrijk en Duitsland brengen Containerships lading op retourbasis mee naar het RTM warehouse; die wordt daar omgeladen in containers. De container kan dan direct op de boot in Rotterdam. Door een goed met de klant afgestemd proces, waarbij trucks worden voorgeladen, kan de vrachtauto precies binnen 24 uur weer terug zijn in Rotterdam.Dit verhoogt ook de rotatiesnelheid van het equipment.

Deze combinaties zijn alleen mogelijk als logistieke processen van verschilledende klanten aansluiten. Daarom moeten de sales managers van Containerships niet alleen het maritieme product kunnen verkopen (de afvaarten en de prijzen), maar ze moeten ook oog hebben voor de manier waarop het ladingpakket efficiënt in het transportnetwerk kan worden ingepast. Containerships zet nu de eerste stappen in het vergroten van de logistieke operationele kennis bij de sales managers.

Ook klanten en de vervoerders die voor Containerships rijden moeten worden meegenomen. Klanten krijgen een betere aanbieding als ze Containerships de ruitme geven om materieel en personeel efficiënter in te zetten. Gewoonten, en gebrek aan besef dat de klant uiteindelijk zelf de kosten betaalt, blijven de belangrijkste drempels om tot efficiënte oplossingen te komen. Om de mogelijkheden van bundeling en operationele efficiency in het wegtransport maximaal te benutten zal Containerships een deel van het wegtransport in eigen beheer uitvoeren.