Alphatron deelt ervaring over vervoer over water

De bijzondere ligging van Rotterdam aan de Maas biedt een eindeloze stroom aan creatieve mobiliteitsoplossingen. Toch kiezen nog veel mensen voor de auto naar hun werk. De Rotterdamse multinational Alphatron toont werkgevers uit de regio dat het ook anders kan. Benut je Rotterdamse identiteit!

Werkgevers uit de regio Rotterdam waren op 2 juni 2016 te gast bij Alphatron, een elektronica-multinational, direct gevestigd aan de Maas. Veel werknemers komen met de auto over de Brienenoordbrug naar het werk. “Wanneer calamiteiten optreden, duurt het een half uur om de brug over te steken,” vertelt Dick Slingerland, president directeur van Alphatron. “Daar wilden we een oplossing voor vinden. Vanwege onze ligging dachten we: we moeten iets met het water.” In samenwerking met de Rotterdamse organisatie De Verkeersonderneming is gekeken naar verschillende mogelijkheden. De Verkeersonderneming is vanuit diverse overheden opgericht en houdt zich bezig met het verbeteren van de bereikbaarheid van Rotterdam. “Het belangrijkste is dat je medewerkers daadwerkelijk voordeel hebben van een alternatieve reiswijze,” vertelt Slingerland. “Als er geen tijdswinst word geboekt, gaat niemand eraan beginnen.”
Frisse neus

De meest geschikte oplossing voor Alphatron bleek de Watertaxi. Door een afspraak met de gemeente kunnen werknemers van Alphatron op bepaalde tijden hun auto in de Verandagarage, bij voetbalstadion de Kuip, zetten. Dan worden ze in 1 minuut en 40 seconden worden overgezet naar het werk, alle verkeersdrukte mijdend. “Laat mensen het ervaren,” zegt Daan van der Have, directeur van Watertaxi. “De reacties zijn heel positief. ’s Morgens stappen ze duf in het bootje, om er met een heerlijk frisse neus uit te stappen. Er zijn geloof ik zelfs romances opgebloeid op het water.” Volgens Slingerland is ook het bedrijf zelf gebaat bij het zoeken naar slimme mobiliteitsoplossingen. “Het heeft een hele positieve uitstraling en is een goede profilering van jouw bedrijf. Als werkgever toon je dat je bereid bent extra moeite te doen voor je werknemers.”

rotterdam_alphaliner_vgilstfotografie_02

Slingerland en Van der Have benadrukken beide het in kaart brengen van de vervoersstromen van je werknemers een cruciale eerste stap is. “Zorg dat je weet waar je het over hebt,” stelt Van der Have. “Waar komen je medewerkers vandaan? Hoe lang doen ze nu over de reis en waar is winst te boeken?” Slingerland vult uit eigen ervaring aan. “Wij kijken per persoon waar het makkelijker, goedkoper en sneller kan. Je moet richting je medewerkers wel met een verhaal komen. De Verkeersonderneming kan helpen bij de inventarisatie van de verkeersstomen.” Monique Verhoef, mobiliteitsmakelaar Rotterdam, slaat bruggen tussen de diensten van De Verkeersonderneming en bedrijven in Rotterdam. “Wij richten ons op knelpunten in de regio en welke partijen we binnen deze knelpunten kunnen helpen,” vertelt Verhoef. “We gaan eerst gewoon in gesprek, wat zijn de problemen? Vervolgens zetten we gezamenlijk stappen om de mobiliteit te verbeteren. De ervaringen van bedrijven die zich al bezighouden met slimmere mobiliteit is erg waardevol. Raak dus geïnspireerd en leer van elkaar.”

Drie tips van Dick Slingerland, president directeur van Alphatron

  • Maak het niet te theoretisch, probeer iets in beweging te zetten om het dan gaandeweg te perfectioneren.
  • Mobiliseer en enthousiasmeer zoveel mogelijk gelijkgestemde bedrijven in de buurt.
  • Volg de ontwikkelingen kritisch en wees flexibel wat betreft mobiliteitsoplossingen voor werknemers.