Barge biedt duidelijkheid

Het transport van overzees fruit van de terminals op de Maasvlakte naar de koelhuizen van Total Produce in Rotterdam gebeurde tot twee jaar geleden met vrachtwagens. Van de 30 containers die dagelijks binnen moesten komen, waren de laatste 10 vaak het probleem. Door de drukte op de terminals en de files op de A15 kwamen de goederen vaak laat in de middag in Rotterdam aan. Klanten van Total Produce die de goederen direct nodig hadden, stonden dan urenlang te wachten. Het personeel van de fruitimporteur moest regelmatig overwerken.

Oplossing
Door wegtransport voor het grootste deel te vervangen door binnenvaartschepen van MCT Lucassen beschikt Total Produce al om 07.30 uur over alle containers. Deze worden ’s ochtends met een kraanschip gelost, ’s middags kunnen klanten hun goederen ophalen. Total Produce heeft geïnvesteerd in twee drietons heftrucks die de container razendsnel kunnen lossen. Lucassen haalt (meestal) dezelfde dag de lege containers weer op en levert deze in bij een empty depot.

Resultaten

  • 4700 containers vervoerd over water (86 procent van het totaal)14 vrachtauto’s dagelijks minder in de spits in het hoogseizoen
  • 1.100 overuren minder
  • Duidelijkheid voor klanten
  • Minder stress voor eigen medewerkers

Natuurlijk had Total Produce de mogelijkheden van binnenvaart weleens onderzocht. Maar pilots met de Waterbakfiets en Waalhaven Cool Barge voldeden nét niet helemaal. En dus ging de fruitimporteur er maar vanuit dat de aanvoer van containersvanaf de Maasvlakte over de weg moest gaan. “De files namen we op de koop toe” zegt assistent-manager Logistics Ronald Nederlof van Total Produce. Totdat het bedrijf in contact kwam met barge operator MCT Lucassen. Die kon de containers met overzees fruit ‘s nachts per kraanschip vervoeren. Nederlof: “Vroeg in de ochtend zouden ze bij ons op de kade staan. Het klonk te mooi om waar te zijn.”

Spannend weekend

Bij wijze van test besloot Total Produce in het najaar van 2011om 26 containers met sinaasappels uit Zuid-Afrika per binnenvaart te laten aanvoeren. Nederlof: “De containers kwamen op de Uniport terminal van het zeeschip en zouden op maandagochtend hier zijn. Dat was een spannend weekendje: het werd óf een succes óf een groot probleem. Maar toen ik maandagochtend op mijn werk kwam, stonden de containers hier keurig op de kade en konden we ze met geleend materiaal gaan lossen.”

Containers met meloenen

Na dat eerste weekend breidde Total Produce de samenwerking met Lucassen snel uit naar andere terminals. Nederlof: “Vanaf de ECT City Terminal deden we al vrij snel wekelijks 30 containers met meloenen. Iedere vrijdagmorgen wordt een zeeschip om 04.00 uur gelost en de barge ligt erachter, klaar voor belading. Het loopt perfect en het mooie is: ook ECT is blij met de klus. Vrijdag overdag stroomt hun terminal helemaal vol met vrachtwagens en zijn er wachttijden tot drie uur. Als ECT ’s nachts al 30 containers kan verwerken, scheelt dat enorm.”

Per sé wegvervoer

Vervoer per barge kost meer tijd. In vergelijking met wegtransportkomen de containers van Total Produce een dag later aan. Voor de fruitimporteur is dat geen probleem. Dat de eigen commerciële afdeling het fruit verhandelt, geeft het bedrijf flexibiliteit, zegt Nederlof. “We hebben gekeken hoe vaak we de goederen echt nodig hebben op de dag dat ze gelost zijn. Dat bleek slechts af en toe het geval te zijn. Op die momenten zetten we nog steeds vrachtwagens in. De rest van de containers – 86 procent inmiddels – gaat per schip.”

total-produce-2

“Er is een einde gekomen aan het gejakker” Ronald Nederlof

Geen gejakker

De voordelen van de barge zijn overduidelijk: minder CO2 uitstoot, vermijding van het vrachtverkeer in de spits en een uitstekend draaiend logistiek apparaat. Maar het belangrijkste voordeel is duidelijkheid, vind Nederlof. “Met wegtransport wist je vanwege de files nooit wanneer een container binnen zou komen. Klanten stonden soms urenlang te wachten voor een pallet sinaasappelen. Of ze belden ons steeds: is mijn bestelling er al? Met de barge check ik op de site van de terminal of een schip al is vertrokken en weet ik wanneer de containers hier zijn. Voor klanten is er duidelijkheid, voor onze eigen mensen meer rust. Zij weten: ’s ochtends wordt er gelost, ’s middags geladen. Er is een einde gekomen aan het gejakker.

Total Produce

  • Import: van fruit uit Zuid-Afrika, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika
  • Twee koelhuizen in Rotterdam: 9.500 m2 (capaciteit: 5.000 pallets) en 4.750 m2 (2.000 pallets)
  • Eigen kade van 250 meter
  • 2 drietons heftrucks met vier lepels
  • 14 heftrucks
  • 15 elektrische pallettrucks
  • 66 medewerkers