Bouwcenter Esselink: Met de bouwbox duurzaam de files verminderen

Interview met:        Cor Esselink van Bouwcenter Esselink

Bedrijfstak:           Groothandel Bouwmaterialen

Bedrijfsgrootte:     90 personeelsleden

Oplossing:                De inzet van bouwboxen

Je moet maar op het idee komen. Stel: Je bent een groothandel in bouwmaterialen en elke dag opnieuw lever je materialen aan voor bouwprojecten en renovatie. En elke dag opnieuw sta je in files en heb je te maken met vertragingen. En dan? Dan bedenk je de bouwbox! Een bedrijf met 90 personeelsleden, 4 vestigingen, een showroom en bouwcenter in Middelharnis en dan nog 3 bouwcenters in Hellevoetsluis, Heinenoord en Zierikzee een grote speler in het veld.

Cor Esselink vertelt: “Twee jaar geleden is het idee van de bouwbox ontstaan en toen hebben we er direct werk van gemaakt. We hebben nu twee formaten in omloop: een grote en kleine box, dus voor elk klus iets. In het magazijn worden de bouwboxen gevuld met materialen die nodig zijn voor de renovatie van de woning. Tevens nemen wij in de bouwbox het keukenblok mee voor de te renoveren woning. De keukenleverancier lost namelijk de keukens bij hen op het magazijn, vervolgens nemen zij het keukenblok mee naar de betreffende locatie. Hiermee wordt voorkomen dat de keukenleverancier ook met groot transport de stad in moet. De levering doen we twee keer per week en dat is een enorm verschil met daarvoor toen we elke dag naar de bouwplek reden. Door de bouwbox worden er minder kilometers gemaakt, wordt er veel tijd bespaard en het geeft flexibiliteit, wat de druk van de logistieke ketel afhaalt op een duurzame manier.

De bouwbox heeft een dubbele functie, want ook het sloopafval wordt in de box opgeslagen en tegelijk met een nieuwe levering weer opgehaald. Ook dat scheelt weer de nodige spitsritten. Inmiddels zijn er 14 bouwboxen in gebruik.”

Twee formaten bouwboxen: een van 152x125x244 cm en een van 152x110x115 cm.

Uitnodiging aan gemeentes

Een mooi oplossing dus! “Ja,” beaamt Esselink, “maar het project is eigenlijk nog niet klaar. Het verkrijgen van de vergunningen of melding die gedaan moet worden voor het plaatsen om de bouwbox neer te zetten is een lastig, tijdrovend en ingewikkeld proces. Uiteindelijk is het nu voor Rotterdam geregeld, maar voor andere gemeentes, zoals Den Haag, blijft het moeilijk. Opvallend, want alle gemeentes willen juist dat de steden schoner worden. Ik zou hen dan ook van harte willen uitnodigen om eens te komen kijken hoe de bouwbox werkt en hoeveel kilometers en uitstoot het scheelt.”

Naast de bouwboxen wordt ook op andere manieren duurzaam gewerkt. Zo wordt er geïnvesteerd in auto’s en heftrucks met de schoonste motoren en we staan open voor andere manieren van vervoer. De nieuwe vestiging Hellevoetsluis, wordt volledig energie neutraal.

Samenwerken

Met de inzet van de bouwboxen zijn er minder transport bewegingen gerealiseerd in en rond de stad Rotterdam, door samen te werken met de keukenleverancier en de sloper. We hebben in samenwerking met de Verkeersonderneming Rotterdam berekend dat we 3 ½ ritten minder in de spits rijden. Wat ons betreft een mooi resultaat.