Transportbedrijf G. Van der Heijden & Zonen B.V.

Transportbedrijf G. van der Heijden en Zonen uit Ridderkerk vervoert voor opdrachtgever Neele Logistics dagelijks containers van de Maasvlakte naar Rotterdam Hoogvliet en weer terug. Files hebben op zulke korte ritjes grote gevolgen. Verlies van tijd en dus geld, maar ook kostbaar oponthoud in het distributiecentrum van de opdrachtgever.

Oplossing
Van der Heijden rijdt sinds 2012 ook ’s nachts voor Neele. Gezamenlijk onderzochten zij de mogelijkheid om in de nachtelijke uren containers op het terrein van Neele neer te zetten. De twee bedrijven kwamen hierover tot duidelijke afspraken. Neele hoeft nooit meer te wachten op containers; direct aan het begin van de dag beschikt het distributiecentrum over voldoende voorraad. “De productiviteit stijgt gigantisch als je ’s nachts rijdt” weet directeur Bert van der Heijden.

Resultaten

• Aantal dagelijkse spitsmijdingen: 10

• Vijf ritten per chauffeur per nacht

• Voldoende bevoorrading distributiecentrum klant

• Binnenkort uitbreiding van de 24-uurs dienst van twee naar vier vrachtauto’s

Nachtrijden is niet nieuw voor Transportbedrijf G. van der Heijden en Zonen B.V. Voor Heineken reed het transportbedrijf in de jaren ’80 van de vorige eeuw al eens 24 uur. “Ik ben daar een groot voorstander van” zegt Bert van der Heijden die samen met zijn broer Gerard de directie vormt van het transportbedrijf.

Kort werk

In 2012 kreeg Van der Heijden opnieuw de kans om ’s nachts te rijden. Een nieuwe opdrachtgever, Neele Logistics, vroeg het bedrijf om het containertransport te verzorgen tussen de Maasvlakte en een distributiecentrum in Rotterdam Hoogvliet. “Veel kort werk” vat Bert van der Heijden de opdracht samen. Hij had ‘al snel door’ dat het geen nut had om de containers alleen maar overdag te vervoeren. “Als je tijdens die korte ritjes regelmatig in de file staat, is het een verliesgevende business natuurlijk.”

Achter het hek

Hij overlegde met Neele of het niet slimmer was om ook ’s nachts te gaan rijden. De klant ging akkoord. “Een kwestie van vertrouwen en het gewoon proberen” weet Van der Heijden. De loodsen van Neele zijn ’s nacht niet open. Maar de twee bedrijven spraken af dat Van der Heijden de containers ’s nachts achter een afgesloten hek mag neerzetten. Van der Heijden: “De klant hoeft hierdoor ’s nachts niet aanwezig te zijn. Wij lossen niet, maar koppelen een volle container af achter het hek en nemen een lege of volle container mee terug naar de Maasvlakte.”

Containers staan klaar

De nachtelijke ritten van Van der Heijden leveren de opdrachtgever een belangrijk voordeel op, vertelt directeur Ron Neele van Neele Logistics. “In ons distributiecentrum worden de containers gestript. Het meeste is groupage, dus arbeidsintensief. Het is belangrijk dat wij voldoende aanvoer van containers hebben zodat onze mensen in het distributiecentrum aan het werk kunnen. Als je alleen overdag rijdt heb je grote kans dat er containers, vanwege de files op de A15, te laat binnenkomen. Maar omdat Van der Heijden ook ’s nachts rijdt, hebben we daar geen last van. Elke ochtend staan hier tien containers op het terrein klaar om gestript te worden. Onze mannen kunnen direct aan het werk. Van der Heijden vult de voorraad met de dagploeg verder aan. Het werkt perfect.”

Online alles checken

Momenteel rijdt Van der Heijden met twee auto’s in de nacht, maar binnenkort breidt het bedrijf de 24-uurs dienst uit met nog twee, of misschien wel drie vrachtauto’s. “Het is een succes, maar dat wist ik al voordat we eraan begonnen” zegt Van der Heijden. “De productiviteit stijgt gigantisch als je ’s nachts rijdt. We hebben een wagen die 24 uur kan rijden en elke chauffeur rijdt vier tot vijf ritten per nacht. Als hij overdag drie haalt, is dat al mooi. Dat heeft niet alleen met de spits te maken, maar ook met drukte op de terminals. In de nacht zijn we maar met een paar transporteurs. ’s Nachts zijn er voldoende containers beschikbaar voor transport. Natuurlijk, je moet van tevoren zaken als boekingsnummers en documenten regelen. Maar daar heb je de techniek voor. Als je alles goed voorbereid heb je ’s nachts geen planner nodig op kantoor. Op de sites van de verschillende terminals kun je alles checken.”

Slag maken

Het enige probleem waar Van der Heijden ’s nachts tegenaan loopt, is dat niet alle empty depots open zijn. “Dat komt natuurlijk omdat er nog niet zoveel transportbedrijven ’s nachts rijden. Een empty depot gaat niet open voor een paar containers. Dat is echt een slag die we als Rotterdamse transportsector nog moeten maken.”

Transportbedrijf G. Van der Heijden en Zonen B.V.
•22.000 containers per jaar, 90 per dag
• 45 vrachtwagens in de containers en 24 in de lokale distributie
• 70 chassis
• 1 elektrische vrachtwagen (19 tonner) ingezet voor de distributie van Heineken bier in centrum Rotterdam
• 100 medewerkers over 2 bv’s