Van dieselbus naar elektrische vrachtfiets: Slimmer, sneller en schoner

Interview met: Monique Nijhuis, Manager Innovatie & Ontwikkeling

Bedrijfstak:          Logistiek, PostNL Tijdgebonden Netwerk
Oplossing:            Inzetten van elektrische bakfietsen

PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 grote binnensteden, en dus ook in Rotterdam, de post en pakketten volledig uitstootvrij bij de klant te bezorgen. Daartoe worden de bestelbussen geleidelijk vervangen door duurzame voertuigen. Het bedrijf is gestart met elektrische vrachtfietsen. In Rotterdam zijn drie fietsoverslagpunten ingericht zodat daaruit de post van en naar bedrijven per elektrische fiets kan worden bezorgd. Ook worden er zo ruim 250 brievenbussen in de stad geleegd.

Monique Nijhuis, Manager Innovatie & Ontwikkeling van PostNL: “Op dit moment maken we in Rotterdam door de inzet van elektrische vrachtfietsen al 800 uitstoot vrije bezorgkilometers per dag. Dit levert een vermindering van ruim 50.000 kg CO₂-uitstoot per jaar op. Het bezorgen met de elektrische vrachtfietsen kent veel voordelen voor een stad. Het is duurzamer, schoner, er is geen uitstoot van dieselbussen meer dus de leefbaarheid in de stad wordt verbeterd en de stad wordt zonder alle bezorgbussen ook nog beter bereikbaar.”

Hoewel de post 200 jaar geleden ook per fiets werd bezorgd, is er nu wel het een en ander veranderd. Nijhuis: “We zetten handige elektrische vrachtfietsen in die goed bruikbaar zijn in de praktijk van alledag. Samen met onze medewerkers zijn we in overleg met verschillende leveranciers hoe de fiets nog beter kan worden. Dit was vooraf ook één van de grootste uitdagingen, een duurzame vrachtfiets ontwikkelen die geschikt is. Vergeet niet dat hij intensief wordt gebruikt. Zo moet de fiets voldoende gewicht aan kunnen, hij moet wendbaar zijn en de accu moet voldoende vermogen hebben. In het algemeen zijn medewerkers die van de bus overstappen op de elektrische vrachtfiets heel positief. We merken ook dat mensen trots zijn op hun eigen stad en dat ze het fijn vinden om bij te dragen aan een ‘betere’ stad”.

Niet alleen naar de vrachtfiets maar ook naar de routes wordt goed gekeken. Zo is er een plansysteem om de meest slimme fietsroutes te bepalen. En in de toekomst kan worden bepaald wat het optimale vervoermiddel is voor de bezorging: kan de rit het beste worden uitgevoerd met de vrachtfiets of met een ander voertuig zonder uitstoot? “Wanneer deze stappen zijn gezet komen we tot ons doel: volledig uitstootvrij bezorgen,” zegt Nijhuis. Zij vervolgt: “We treden regelmatig in overleg met de gemeentes om uit te leggen wat we doen, wat de ambities zijn en wat we nodig hebben. Daarnaast zijn we in gesprek om te anticiperen op situaties die gaan komen in gemeentes, zoals bijvoorbeeld de emissie vrije zone in Rotterdam.”