Startups aan het woord: testen in het eggie

Bij de term Smart City wordt snel gedacht aan een stad die bolstaat van de innovatieve digitale snufjes. Een steriele stad waar al het verkeer tussen mensen onderling en tussen mensen en voorwerpen plaatsvindt via touchscreens. Als het aan de Rotterdammers ligt, dan staat het begrip Smart City juist voor een stad waar het fijn is voor kinderen om op te groeien. Een toegankelijke en leefbare stad waarin je je slim kunt voortbewegen.

In 2016 combineerde De Verkeersonderneming de Smart City-trend met het Rotterdam Mobility Lab. In dit project konden startups in Rotterdam, Drechtsteden en omliggende gemeenten hun slimme innovaties op het gebied van bereikbaarheid en mobiliteit testen. Na een succesvolle eerste editie is het Mobility Lab nu, in samenwerking op met SmartwayZ.NL, opgeschaald naar Brabant.

We vroegen 3 startups, hoe zij een bijdrage leveren aan slimme mobiliteit.

Scoozy: het alternatief voor de scootmobiel

Duurzame mobiliteit wordt vaak geassocieerd met elektrische laadpalen en Tesla’s. Job van de Kieft, CEO van Scoozy, ontdekte echter dat er een markt is waar al 40 jaar elektrisch wordt gereden, maar waar sprake is van minimale innovatie: de markt van de scootmobiel. Samen met een team ontwikkelde hij de Scoozy, het hippe alternatief voor de scootmobiel. Vorig jaar testten zij hun product in Rotterdam.

‘Uit gesprekken met stakeholders en gebruikers kwamen 2 grote problemen naar voren: veiligheid en een stigma. De reguliere scootmobiel zorgde in 2016 voor 28 doden, een relatief hoog aantal voor dit voertuig’, vertelt Van de Kieft. ‘Daarnaast voelen mensen zich echt gehandicapt als zij in zo’n scootmobiel rijden, omdat het er ook uitziet als een hulpmiddel. Je rijdt er niet voor je lol in.’

De Scoozy daarentegen is volgens Van de Kieft slim, veilig en ‘ De zichtbaarheid van het voertuig bijvoorbeeld. In de Scoozy zit ledverlichting verwerkt. Gebruikers hoeven hierdoor geen reflecterend hesje meer om hun stoel te hangen.’ Daarnaast is de draaicirkel en de stabiliteit ten opzichte van bestaande scootmobielen verbeterd. Bruggetjes, stoepen, maar ook bospaden zijn hierdoor geen probleem.

Foto: Jorrit Lousberg
Foto: Jorrit-Lousberg

In het hippe voertuig zit een boardcomputer die afleest hoe het voertuig wordt gebruikt, of de accu leeg dreigt te raken en hoeveel kilometer je nog kunt rijden. ‘Op die manier kunnen we nieuwe productlijnen optimaliseren.’ Ook kun je floatmanagement toepassen. Hierdoor kunnen gebruikers in dezelfde omgeving dezelfde Scoozy pakken en kun je ook een aantal voertuigen bij een vakantie- of attractiepark neerzetten.

Van de Kieft ziet genoeg toekomstpotentie voor de Scoozy. ‘Pakketbezorging en bezorgrestaurants bijvoorbeeld. Je mag met de Scoozy namelijk overal rijden en parkeren.’

felyx: de elektrische deelscooter

Steeds meer steden gaan de strijd aan met de milieuvervuilende benzinescooters en -brommers. De oprichters van felyx zagen dat het anders kon en introduceerden de elektrische deelscooter. Na een succesvolle aftrap in Amsterdam sloot felyx zich aan bij het Mobility Lab, klaar om de elektrische deelscooters te introduceren in andere steden.

‘Het gebruik van de elektrische deelscooters is heel simpel’, verklaart Quinten Selhorst, co-founder van felyx. ‘We bieden scooterritten aan voor € 0,30 per minuut. De scooters zijn via een app gemakkelijk te openen en er is altijd een scooter binnen 3 minuten loopafstand bij jou in de buurt. Na gebruik zet je de scooter met de app weer op slot.’

Het team van de deelscooters denkt een dienst te hebben dat een mooie oplossing biedt voor de verkeersproblematiek in grote binnensteden. Naast de milieuvriendelijkheid van de deelscooters is het ook nog eens efficiënt. ‘Je ontwijkt congestie door langs files te rijden en je komt een stuk sneller op plaatsen die voor de auto een stuk minder goed bereikbaar zijn.’

Ook fleyx kwam, net als elke startup, een hoge drempel tegen. ‘Om in één keer veel scooters op de markt te zetten, is kostenintensief. Groot inkopen is noodzakelijk, omdat je niet wilt dat gebruikers een half uur moeten lopen naar een scooter. Tegelijkertijd wil je testen in een groot gebied; geen gemakkelijke opgave voor een startup. We hebben de oplossing gevonden door slim in te kopen.’

Om de scooters goed te laten functioneren, is er gebruikgemaakt van een systeem waardoor hard- en software met elkaar communiceren. ‘We hebben gekeken naar scooters die goed aangesloten kunnen worden op onze hardware. Die koppeling is erg belangrijk; als deze niet goed functioneert, heb je niks aan je product.’

Selhorst denkt met felyx een belangrijke rol in de toekomst van bereikbaarheid en mobiliteit te kunnen spelen. ‘ Wij denken dat in de stad van de toekomst enkel ruimte is voor gedeeld en openbaar vervoer. Auto’s van particulieren zullen aan op hubs aan de randen van de stad geparkeerd worden en in de binnensteden gaat elektrisch en autonoom vervoer een steeds belangrijkere rol spelen. felyx zou op die manier een uitstekende rol kunnen vervullen als een snel en leuk alternatief voor de auto in grote steden.’

FlickBike: elektrisch deelfietssysteem

Door hun zwart en oranje kleuren zijn ze niet te missen: de fietsen van FlickBike. Voor € 1 heb je een half uur een FlickBike tot je beschikking. Door deel te nemen aan het Mobility Lab ziet FlickBike een kans om hun product op een succesvolle manier op de markt te introduceren.

‘Flickbike is een elektrisch deelfietssysteem, voorzien van slimme sloten die je gemakkelijk via een app kunt openen. Het initiatief is ontstaan door het gebrek aan parkeerruimte voor fietsen’, vertelt een van de oprichters Vikenti Kumanikin. ‘We zien FlickBike in onze pilot bij het Mobility Lab niet als het alternatief voor de auto, maar juist als een aanvulling op bestaande mobiliteitsoplossingen. Denk hierbij aan een ov-halte, waarbij je nog een stuk moet lopen naar je bestemming; zoals bushaltes in de haven of op een industrieterrein. Daarnaast onderzoeken wij hoe we het fietsgebruik kunnen promoten zonder dat mensen zelf een fiets hebben.’

Het gebruik is heel simpel. Via de app maak je een account aan. Op een kaart kun je vervolgens zien waar er in de buurt een fiets staat. Deze kun je reserveren en ontgrendelen via de app. Naast het openen en sluiten, worden met het slimme slot ook data gemeten die gebruikt kunnen worden door beleidmakers.

Wat de FlickBike uniek maakt, is dat bestaande deelfietsen worden gebruikt voor de dienst. ‘Wij hebben geen nieuwe fietsen gekocht voor FlickBike, maar recyclen tweedehands deelfietsen. In de toekomst willen we ook tweedehands racefietsen inkopen en opknappen tot deelfietsen.’

In tegenstelling tot andere deelfietssystemen wordt bij FlickBike geen borg gevraagd en ontvang je de factuur achteraf. Kumanikin: ‘Dit gaat in goed vertrouwen. We willen het mensen zo makkelijk mogelijk maken om op de fiets te stappen en dat heeft tot nu toe goed uitgepakt.’

Vikenti denkt dat Flickbike er over 5 jaar voor iedereen is. ‘We zijn er dan ook voor de inwoners en niet alleen voor de ov-gebruikers. We willen dat iedereen kan fietsen zonder zelf een fiets te bezitten.’

Meer weten?

Meer weten over het Mobility Lab of benieuwd naar de andere startups? Kijk op www.mobilitylab.nl.