Startup Scoozy haalt groeifinanciering op voor veilige scootmobiel

Startup Scoozy heeft in een nieuwe investeringsronde 1.2 miljoen opgehaald. Met deze groeifinanciering wordt de productie opgeschaald en bereidt het bedrijf zich voor op internationalisering. Scoozy is een light electric vehicle (LEV) platform, met als eerste toepassing een nieuwe generatie scootmobiel die veiliger is en meer kan.

Veiliger ontwerp

Scoozy is de scootmobiel opnieuw uitgevonden, met veiligheid als uitgangspunt. Onlangs bracht verkeersinstantie SWOV1 een rapport uit met aanbevelingen voor verbeterde veiligheid van de scootmobiel. Scoozy heeft deze aanbevelingen al meegenomen en gaat nog veel verder. Zo heeft Scoozy een actief remsysteem met intuïtieve besturing, is stabieler door onafhankelijke vering en kan het door slimme sensoren niet uit de bocht vliegen. Daarnaast is Scoozy uniek in zijn soort met vierwielaandrijving en een actieradius tot 100 kilometer. Dit geeft de gebruiker meer vrijheid en onafhankelijkheid.

Belangrijke mijlpalen behaald

Het bedrijf behaalde in de afgelopen maanden belangrijke mijlpalen voor deze investeringsronde. Zo werd Scoozy onafhankelijk gecertificeerd om de weg op te mogen. Daarnaast werd de eerste serie geproduceerd en verkocht. Inmiddels rijden de eerste klanten op hun Scoozy. Joop is een van de klanten van het allereerste uur: “Het is echt een eye-catcher, mensen kijken om als ik voorbij rij. Daarnaast kan ik met de vierwielaandrijving ook echt het bos in. De beste uitvinding sinds gesneden brood!” Vanaf september dit jaar wordt een tweede serie van 80 stuks uitgeleverd. Voor deze serie komen nu steeds meer pre-orders binnen.

Investeerders

De investering werd gedaan door bestaande investeerders en een kleine groep nieuwe informele investeerders. Een van de investeerders in deze ronde, Onno Rombouts, voormalig CEO Heineken in Roemenië: “Scoozy speelt als mobiliteit platform in op een aantal wereldwijde trends zoals vergrijzing en elektrische mobiliteit. Samen met het team en de andere investeerders bereiden we ons voor op de volgende stap richting internationalisatie.” Internationale belangstelling De belangstelling voor Scoozy komt van over de hele wereld van zowel consumenten als dealers en distributeurs. Uit tientallen landen ontving het bedrijf al aanvragen. CEO Job van de Kieft: “Om in te kunnen spelen op die vraag testen we dit jaar uitgebreid het product, de productie en supply chain in de praktijk, zodat we komend jaar internationaal verder kunnen opschalen. Gedurende 2019 zullen we ook meer groeifinanciering aantrekken voor de lange termijn.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.