Vraag van de week: Hoe gaat Big Data helpen het gedrag van automobilisten positief te veranderen?

Tijdens het jubileumfeest van De Verkeersonderneming kregen gasten de gelegenheid om vragen in te sturen. De komende tijd geeft De Verkeersonderneming antwoord op een ingezonden vraag. De vraag van deze week: Hoe gaat Big Data helpen het gedrag van automobilisten positief te veranderen?

Analyses van grote hoeveelheden data genereren specifieke inzichten in het functioneren van verkeer en vervoersstromen, maar geven meestal geen inzicht in waarom dingen gaan zoals ze gaan. Je ‘ziet’ bijvoorbeeld dat er de ene dag wel file staat en de andere dag niet bij dezelfde verkeersstroom. Dan gaan we op zoek naar het waarom. Of je ‘ziet’ dat het meeste verkeer maar een klein stukje snelweg gebruikt, waarom dan geen fiets of OV? Ook ‘zie’ je dat rijgedrag invloed heeft op de files, maar wat is dan eigenlijk precies het juiste  rijgedrag  en hoe kun je dat stimuleren?

Daarom zijn naast data analyses ook aanvullende onderzoeken nodig, zoals enquêtes en diepte interviews. En dan wordt concreet hoe je welke typen automobilisten kunt proberen te beïnvloeden.

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.