Werkkostenregeling: kans of risico?

De Werkkostenregeling is geruime tijd verplicht en inmiddels is het eerste stof neergedaald. Vanuit de werkkostenregeling kunnen werkgevers hun personeel zaken vergoeden of geven zonder dat daar belasting over betaald hoeft te worden.

Maar pas op; wanneer je teveel vergoedt binnen de Werkkostenregeling, kan je een kostbare naheffing staan te wachten van de belastingdienst. Met als gevolg dat veel bedrijven erg voorzichtig zijn en de ruimte voor onbelast vergoeden niet volledig benutten. Tevens is niet iedereen op de hoogte voor de (on)mogelijkheden rondom fietsen en parkeren binnen de werkkostenregeling.

Tijdens de themabijeenkomst over de Werkkostenregeling op 15 september boden VNO-NCW regio Rotterdam, De Verkeersonderneming en Kalfsbeek BMW meer duidelijkheid middels een interessant en waardevol programma.

2.400 euro per jaar
Mobiliteitsmakelaar Monique Verhoef opende de bijeenkomst met een voorstelrondje, waarin elk van de dertig aanwezige werkgevers zijn verwachting uitsprak. Nadat gastheer Guus Wageveld iedereen, namens Kalfsbeek BMW, van harte welkom heette ging het woord naar Willem Van Dam. Als fiscaal relatiebeheerder bij Boekestijn Kester & Partners ziet-ie veel ondernemers de vrije ruimte in de WKR onvoldoende benutten: “Komt misschien wel doordat hen niet duidelijk is wat er nu wel en niet in past. En als je er overheen gaat, dan kan dat een behoorlijke naheffing opleveren.” Collega Frieda de Boer vulde aan met concrete voorbeelden: “Uiteindelijk gaat het wel om een bedrag van maximaal 2.400 euro per medewerker per jaar. Dat geeft je als werkgever toch een mooie mogelijkheid om iets extra voor jouw medewerker te betekenen.”

Niet lief
John Greeve, manager bij Wilhelmsen in Rotterdam, noemde de WKR ‘niet lief’: “De overheid zegt dat mensen meer op de fiets moeten stappen, maar wil dat stiekem liever niet. Anders zou de fiets niet zo ’n beslag leggen op de WKR. Dat moet toch anders kunnen?” Het feit dat De Verkeersonderneming met haar tweewielersregeling een korting van 350 euro aanbiedt was voor Greeve een mooie opsteker. Baukje de Haas van Crystal ICT stoeit al een tijdje met parkeerkosten: “Want parkeerkosten voor bedrijfsauto ’s kun je onbelast vergoeden, maar voor privéauto ’s ligt dat lastiger.” Frieda de Boer van Boekestijn Kester & Partners gaf daarop het advies om een parkeerbeleid op te stellen. “En ook hierbij kan De Verkeersonderneming werkgevers ondersteunen,” aldus Monique Verhoef, “er is veel kennis aanwezig bij De Verkeersonderneming, welke zij graag met werkgevers deelt.”

img_4123

Slimme mobiliteitsdiensten
Als Mobiliteitsmakelaar besloot Verhoef de bijeenkomst met een handreiking aan de aanwezigen: “Op de Marktplaats voor Mobiliteit treft u diverse handige mobiliteitsdiensten aan. Deze diensten helpen u op een slimme manier naar het werk te reizen. Slim omdat het u kan helpen om als bedrijf minder te reizen, eens de fiets te pakken of juist buiten de spits te reizen.”

Meer weten over de Marktplaats voor Mobiliteit, vragen over woon-werkverkeer of logistieke innovatie? Neem contact op met De Verkeersonderneming via Mobiliteitsmakelaar Monique Verhoef of projectleider werkgeversaanpak Boyd Bartels.