De Jong Verpakking

Duurzaamheid is belangrijk, maar eerlijk is eerlijk: voor een bedrijf moet het financieel uitkomen. Deze twee facetten blijken echter geen tegenstelling, maar gaan vaak juist hand in hand. Zo ontstond ook het huidige project bij De Jong Verpakking. “We hebben niet de capaciteit om alles zelf te doen, dus we moesten gaan uitbesteden. Een kleine twee jaar geleden zijn we ons gaan focussen op de vraag: hoe kunnen we dit zo effectief mogelijk doen?” Een verslag.

Raymond Verwoerd is inmiddels drie jaar werkzaam als teamleider transport. Hiervoor werkte hij als planner bij een bloemenbedrijf. De heerlijke bloemengeur mist hij nog wel eens, maar verder heeft hij het erg naar zijn zin bij De Jong Verpakking. “Het is een echt familiebedrijf dat op een familiaire manier wordt aangestuurd. Dit creëert ook commitment bij het team.” Hij vervolgt: “Weet je hoe dat begint? Bij het management. Als ik door de fabriek loop kan Henk De Jong ineens achter een pallet vandaan komen, dan is hij gewoon aan het werk. En hij loopt niemand voorbij, hij maakt voor iedereen tijd.”

De Jong Verpakking levert hoogwaardig kartonnen verpakkingsmateriaal voor de AGF en industrie. Het bedrijf heeft een eigen wagenpark van 42 vrachtwagens die dagelijks gemiddeld drie tot vier ritten maken. Daarnaast maken ze gebruik van 50-60 vervoerders. Hun dekkingsgebied is Nederland, België, een stukje Noord-Frankrijk en een groot deel van Duitsland.”

Hoe kwam het huidige project tot stand? “Financiën en duurzaamheid waren hierin leidend. Veel van onze AGF-klanten zitten rondom ons in het Westland. Gebruikelijk was dat wij ’s ochtends verpakking leverden en dat bijvoorbeeld geplukte tomaten of paprika’s ’s avonds door een andere vervoerder werden opgehaald. Hier kom je op het punt dat je als leverancier en verlader kunt samenwerken. De ene moet leeg heen en vol terug, de andere gaat vol heen en leeg terug. Dat kun je natuurlijk mooi op elkaar afstemmen. Het voordeel voor ons is dat die vervoerder er toch al naartoe moet, dus het kan iets goedkoper. Zo kun je samen besparing realiseren.”

Lokaal is De Jong Verpakking dus meer gaan samenwerken met andere vervoerders. “Je weet van elkaar wie waar naartoe rijdt. Ze benaderen ons nu ook met de vraag of we nog een vracht voor hen hebben.” Op lange afstanden is De Jong meer gaan uitbesteden. “We doen dit veel bij klanten die meer dan 100 kilometer van ons af zitten. Deze ritten zijn niet goed voor het milieu en het economische plaatje. Een vracht retour halen kost ons snelheid in het proces, een externe partij kan dit veel beter organiseren. Daarom besteden we de lange ritten tegenwoordig uit, onze eigen vrachtwagens rijden hoofdzakelijk regionaal. Hierdoor vermijden we heel veel ritten op de snelweg.”

De Verkeersonderneming
Hoe kwam De Verkeersonderneming in beeld? “De gemeente Rotterdam geeft vervoerende en verladende bedrijven een kwaliteitskeurmerk ‘Ecostars’. Ze beoordelen je wagenpark en geven een stukje advies. Hierdoor kwamen we in aanraking met Paul van den Hurk van De Verkeersonderneming. Hij vond het mooi waar we mee bezig waren en zei: ‘daar moet je meer mee doen’.”

Zo kwam het tot een samenwerkingsverklaring waarin de doelstellingen en te realiseren besparingen werden vastgelegd en bijgehouden. De Verkeersonderneming maakte inzichtelijk dat de nieuwe aanpak van De Jong Verpakking een jaar na de start leidde tot gemiddeld 15 spitsmijdingen en 40 ritmijdingen per dag en 1,9 miljoen vermeden kilometers per jaar. Nog een jaar later was dit aantal bijna verdubbeld naar 30 spitsmijdingen en 70 ritmijdingen per dag en een besparing van maar liefst 3,3 miljoen kilometers per jaar!

Hobbels en meevallers
Waren er ook hobbels of juist meevallers in dit proces? “Waar je tegenaan loopt is dat de klant vaak ’s ochtends zijn spullen wil hebben, overdag gaat plukken en het ’s middags wil afvoeren. Wij vragen dan: mogen we het ook eerder aanleveren, bijvoorbeeld de dag ervoor? Je moet die derde partij overtuigen, je moet bekendmaken waaróm. Wil je twee vrachtwagens aan je dock of één? Wij hebben zelf ook meerdere locaties en proberen met één vrachtwagen te laden en te lossen. Je moet laten zien wat het voordeel is: het proces wordt voor hem ook efficiënter. En dat werkt.”

Bij AGF-bedrijven is dit goed te realiseren, in de industrie is dat een ander verhaal. “Die werken al met eigen tijdsvensters en hebben een strakke planning, je kunt dan bijvoorbeeld leveren tussen 13.00 en 14.00 uur. Een tuinder die een eenmanszaak is en drie of vier vrachtwagens per dag heeft, kan makkelijker schuiven.”

Toekomst
In de toekomst wil De Jong Verpakking gaan uitproberen om de eerste groep ’s ochtends in tweeën te splitsen zodat er niet 30 vrachtwagens tegelijk het terrein af rijden. “Dan heb je regionaal niet alle vrachtwagens tegelijk op de weg.” Een ander plan is nachtlevering voor de eigen locaties. “Je hebt dan minder verkeer op de weg en kunt met één vrachtwagen meer doen. Het is een kwestie van uitproberen en draagvlak creëren.” Dat laatste is volgens hem niet zo moeilijk. “Je moet aantonen wat het voordeel is. Voel aan wat voor de andere partij belangrijk is en laat zien dat dat kan. Als men weet wat het ons beiden oplevert, dan gaan mensen makkelijker overstag.”