Van der Ent Logistics

Van der Ent Logistics uit Rijswijk bezorgde vijf keer per dag aankopen van een grote Zweedse meubelleverancier in Delft bij diens klanten in de regio. Een zeer klantgerichte service, maar ook een belasting van de wegen en het milieu. Een simpele aanpassing zorgde voor flinke besparing en meer rust. De Verkeersonderneming sprak met directeur Christiaan van der Ent.

Christiaan van der Ent vertelt: “Deze leverancier Delft is één van onze grote klanten. Wij verzorgen zeven dagen per week de gehele distributie. Toen we 3,5 jaar geleden begonnen kregen we van hen een setup met vijf bezorgblokken per dag waaruit de klant kon kiezen om een aankoop te laten bezorgen. Kocht men deze voor 18.00 uur, dan werd het nog dezelfde dag thuis bezorgd. Wij gingen dus vijf maal per dag de weg op en leverden dagelijks tussen 8.00 en 23.00 uur.”

Hij vervolgt: “Deze situatie was heel dienstverlenend, maar niet efficiënt. Het kon voorkomen dat we vijf keer op een dag in dezelfde wijk kwamen. Onze auto’s reden kris kras door elkaar, in zo’n kort tijdsvenster kun je maar beperkt plannen. Hierdoor groeide de vraag: hoe ga je om met milieuverantwoord ondernemen? Deze vraag geldt voor veel bedrijven. Je wilt het zo goed mogelijk doen voor de klant, maar ook voor het milieu.”

Als het om een oplossing gaat, denken bedrijven volgens Van der Ent al gauw te moeilijk. “Vaak wordt er dan direct gedacht aan elektrisch of waterstof rijden. Terwijl de oplossing eigenlijk heel simpel is: minder rijden.” Toen Van der Ent dit vraagstuk aankaartte, was deze klant benieuwd naar zijn visie en gaf aan Van der Ent de ruimte om met een alternatief te komen. Christiaan van der Ent stelde toen voor om het aantal bezorgblokken terug te brengen naar drie: ochtend, middag en avond. “Dat is nog steeds klantgericht, maar je kunt veel efficiëntere routes rijden.”

Middels hun transportmanagementsysteem draaide Van der Ent een simulatie, die een enorme winst in kilometers en tijd liet zien. “In het verleden reden we dagelijks gemiddeld 1171 kilometer op een normale route, nu nog maar 863. Dat is 400 kilometer besparing per dag! Het betekent minder tijd en arbeid, minder uitstoot en het is beter voor de auto’s. Doe dat maal zeven keer per week, dat zijn enorme besparingen.” Een mooie bijkomstigheid was dat Van der Ent de dienst hierdoor tegen een lager tarief kon aanbieden. Daarbij verschoof de aanvang van het laatste bezorgblok van 18.00 uur naar 19.00 uur, waardoor de A13 in de avondspits meer wordt ontzien.

Welke implicaties heeft deze verandering intern gehad? Van der Ent: “De aanpassing heeft onze operatie intern alleen maar beter gemaakt. We hebben meer aandacht voor de routes en meer tijd om te plannen. In alle opzichten geeft het voor ons meer rust en komt het de kwaliteit ten goede. Ook onze klant bevalt het goed. Zij zien wel dat als het heel druk wordt, een blok soms vol raakt. Vanuit commercieel oogpunt hebben ze iets minder flexibiliteit, dat moet wel eerlijk worden gezegd. In dat opzicht zijn ze er iets op achteruit gegaan. Toch zien zij ook dat het niet opweegt tegen de besparingen die we hebben gerealiseerd. Daarbij: drie bezorgmomenten op een dag is nog altijd zeer klantgericht.”

Van der Ent blikt dus terug op een geslaagde operatie. “Belangrijk is om eerst te kijken welke ‘quick wins’ je intern kunt behalen. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Men is naar mijn idee te veel bezig met het bestrijden van de symptomen van het probleem, in plaats van de bron zelf aan te pakken. De vraag is: waarom kom je tot een bepaalde uitstoot? Daar moet je eerst mee aan de slag. Dan heb je al minder te repareren.” In de praktijk heeft hij ervaren dat het wel van belang is dat alle partijen hieraan meewerken. “Alle betrokkenen moeten bereid zijn om eraan mee te werken. We hebben elkaar hiervoor nodig.”