Hoe werkt een laadpas voor je elektrische auto?

Oplaadgemak met een handbeweging; dat is wat een laadpas biedt aan bestuurders van elektrische auto’s. Dit artikel gaat precies in op “hoe werkt een laadpas”, hoe je er een kunt aanvragen en activeren, en wat je moet weten over het gebruik bij laadstations. Zonder omwegen lees je hier de essentiële informatie over het praktische gebruik van een laadpas.

Een illustratie van een laadpas met een elektrische auto bij een openbare laadpaal

Nu je weet hoe je een laadpas aanschaft en activeert, laten we eens kijken hoe je deze in de praktijk gebruikt. Het gebruik van een laadpas bij openbare laadpunten is vrij eenvoudig.

 

Je sluit je auto aan op de openbare laadpaal met de laadkabel, houdt je laadpas voor de scanner van de laadpaal, en voilà, je laadsessie begint. Het is als betalen voor parkeren met een parkeerapp op je smartphone.

 

Maar wat als er iets misgaat? Wat als de laadpaal niet werkt of je laadpas niet wordt geaccepteerd? Wees gerust, er zijn oplossingen voor deze problemen, zelfs als de laadpaal werkt maar er andere problemen zijn. Hier zijn een paar mogelijke oplossingen:

 

  1. Als de laadpaal niet werkt, kan een mogelijke oplossing zijn om een harde reset uit te voeren; dit houdt in dat je de stroomtoevoer ongeveer 10 minuten uitzet en vervolgens opnieuw start om het systeem te herstarten.

  2. Als er problemen zijn met de laadkabel, zorg er dan voor dat de pluggen correct zijn aangesloten en dat er geen vuil of rommel in de connectoren is.

  3. Als je laadpas niet functioneert, controleer dan of de laadpas beschadigd is of dat er sprake is van een storing bij de laadpaal.

 

Laadsessie starten

 

Een illustratie van een laadsessie beëindigen met een laadpas bij een openbare laadpaal

 

Het starten van een laadsessie met je laadpas is eenvoudig. Volg deze stappen:

 

  1. Zoek een openbaar laadpunt.

  2. Sluit je voertuig aan met de oplaadkabel.

  3. Activeer de laadpaal door de laadpas te scannen voordat je je voertuig met de oplader verbindt.

  4. De RFID-chip in de laadpas communiceert met de laadpaal om de laadsessie te autoriseren en te starten.

 

Als je problemen hebt bij het starten van een laadsessie, kan het helpen om het volgende te doen:

 

  1. Het voertuig loskoppelen

  2. Even wachten

  3. De reactie van de lader controleren

  4. Zorgen dat het voertuig in parkeerstand staat

  5. De sessie opnieuw starten

 

Laadsessie beëindigen

 

Het beëindigen van een laadsessie is net zo eenvoudig als het beginnen van een. Om een laadsessie te beëindigen, moet je de volgende stappen volgen:

 

  1. Houd de laadpas opnieuw voor de lezer van de laadpaal.

  2. De laadpaal verifieert of de juiste laadpas is aangeboden en stopt de laadsessie.

  3. Zodra de laadsessie is beëindigd, kun je de laadkabel loskoppelen van zowel de auto als de laadpaal.

 

Goed om te weten is dat de meeste laaddienstaanbieders gebruikers een notificatie sturen via hun app wanneer hun auto opgeladen is. Zo hoef je niet voortdurend hoeft te controleren of je auto al klaar is met opladen.

 

Je krijgt een melding op je smartphone en kunt dan je laadsessie beëindigen.

 

Kosten en facturatie via de laadpas

kosten berekenen

Je laadpas regelt zowel de betalingen als de facturatie voor openbare laadstations. Elke maand ontvang je een verzamelfactuur van al je laadbeurten.

 

Je hoeft dus niet voor elke laadsessie apart te betalen. In plaats daarvan krijg je een overzicht van alle laadsessies en de bijbehorende kosten.

 

Bij thuis opladen worden de gegevens, waaronder jouw laadpas, rekeningnummer en elektriciteitstarief gebruikt om het verbruik te registreren en het bedrag te verrekenen met jouw bankrekening. In plaats van dat je voor elke laadsessie apart betaalt, wordt het totale bedrag aan het einde van de maand van je rekening afgeschreven.

 

Dit maakt het gemakkelijk om een overzicht te houden van je laadkosten en om je uitgaven te beheren.

 

Tarieven bij openbare laadpalen

 

De tarieven bij openbare laadpalen en publieke laadpalen kunnen variëren, afhankelijk van de aanbieder van de laadpas en de exploitant van de laadpaal. Bij een laadpas zonder abonnementskosten geldt vaak een starttarief per laadsessie, en er zijn geen maandelijkse vaste kosten.

 

Je betaalt dus voor de stroom die je daadwerkelijk verbruikt tijdens het opladen van je auto.

 

Let erop dat laden met een laadpas in andere Europese landen duurder kan zijn dan in Nederland.

 

Er zitten grote prijsverschillen tussen landen. Sommige laadpalen in Europa berekenen de kosten voor het opladen op basis van de tijd die wordt doorgebracht bij de laadpaal in plaats van alleen het aantal geladen kWh. Daarom is het essentieel om de tarieven te controleren voordat je naar het buitenland reist met je elektrische auto.

 

Maandelijkse factuur en verbruiksoverzicht

 

Voor ondernemers die een laadpas gebruiken, is het vooral handig om maandelijks een factuur te ontvangen. Zij ontvangen elke maand één factuur met daarop alle gemaakte laadkosten.

 

Dit maakt het gemakkelijker om zakelijke kosten af te trekken en BTW-kosten terug te vorderen. Bovendien kunnen alle transacties die met de laadpas zijn gemaakt vaak worden bekeken in de online omgeving van de laadpas. Dit biedt een duidelijk overzicht van je laadgeschiedenis en kosten.

 

Zo kun je naast je rittenregistratie ook makkelijk je zakelijke laadpas verbruik bijhouden.

 

Verschillen tussen laadpassen

charging visual

Er worden veel verschillende laadpassen aangeboden door laadpaalexploitanten, energiebedrijven en automerken voor openbare oplaadpunten. Daarom is er voor elke elektrische autobezitter wel een passende laadpas.

 

Er zijn twee hoofdsoorten laadpassen voor elektrische auto’s: gratis passen zonder abonnement en passen met een abonnement.

 

Gratis laadpassen zonder abonnement vereisen vaak een starttarief per laadsessie, terwijl abonnementsgebaseerde laadpassen dit starttarief meestal elimineren en mogelijk maandelijkse facturen vereisen. Het is dus belangrijk om goed na te denken over welk type laadpas het beste bij je past.

 

Het hangt af van je rijgedrag, hoe vaak je oplaadt en of je de auto ook in het buitenland moet opladen.

 

Laadpas abonnement

 

Een laadpas met abonnement kan vele voordelen bieden. Een van de grootste voordelen is dat starttarieven voor elke laadsessie vaak worden uitgesloten, wat voordeliger is voor frequente gebruikers. Gebruikers van een abonnementslaadpas betalen een vast maandelijks bedrag in plaats van starttarieven per laadbeurt.

 

Ondanks het vervallen van starttarieven, moeten de werkelijke laadkosten per kWh nog steeds betaald worden bij een laadpas met abonnement. Je betaalt dus nog steeds voor de stroom die je verbruikt tijdens het opladen van je auto. Organisaties zoals de ANWB bieden laadpassen met abonnement aan, waarbij het starttarief voor elke laadsessie niet van toepassing is.

 

Pre-paid laadpas

 

Een pre-paid laadpas is een ander type laadpas die handig kan zijn voor bepaalde gebruikers. Een pre-paid laadpas maakt het mogelijk om vooraf krediet in te kopen waarmee laadsessies direct betaald kunnen worden, zonder maandelijkse verplichtingen. Je betaalt dan alleen voor de stroom die je daadwerkelijk verbruikt tijdens het opladen van je auto.

 

Met een laadpas zonder abonnement betaal je vaak een starttarief per laadsessie maar geen vaste maandelijkse kosten. Dit type laadpas is vooral geschikt voor gebruikers die minder vaak publieke laadpunten gebruiken. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt, waardoor het een flexibele en kosteneffectieve optie is voor veel elektrische autobezitters.

 

Compatibiliteit en internationaal gebruik

wereldbol europa

Een van de grootste voordelen van het hebben van een laadpas is de mogelijkheid om je auto op te laden, niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Sommige laadpassen stellen gebruikers in staat om bij bijna alle laadpunten in heel Europa te laden.

 

Veel laadpassen van Nederlandse providers zijn ook bruikbaar in landen als:

 

  • Oostenrijk

  • Duitsland

  • Zwitserland

  • België

  • Verenigd Koninkrijk

 

Maar niet met elke laadpas kun je in elk land opladen, daarom is voorafgaande controle essentieel. Het is verstandig om een lokale laadpas aan te vragen als je door landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje reist, voor gevallen waar Nederlandse laadpassen niet geaccepteerd worden.

 

Type stekker en laadnetwerken

 

Bij het opladen van je elektrische auto is het ook belangrijk om te weten welk type stekker je nodig hebt. In Europa is de standaard voor het opladen van elektrische auto’s de Type 2-stekker, ook bekend als de Mennekes-stekker. Deze stekker is het meest compatibel met de laadnetwerken in Europa, waardoor je gemakkelijk je auto kunt opladen, waar je ook bent.

 

Bij een elektrische auto horen Type 1 en Type 2 laadkabels, waarbij Type 2 de standaard is in Europa en daarom het meest compatibel is met de laadnetwerken. Met de juiste kabel en laadpas kun je dus je auto gemakkelijk opladen bij de meeste openbare laadpunten in Europa.

 

Roaming met laadpassen

 

Net zoals je met je smartphone kunt roamen in het buitenland, kun je ook met je laadpas roamen. Grote snellaadnetwerken in Europa accepteren vaak meerdere internationale laadpassen, wat noodzakelijk is voor roaming met elektrische voertuigen. Dit heb je nodig om je auto op te laden bij laadpunten in heel Europa.

 

Voor vertrek naar het buitenland is het belangrijk om te controleren of je laadpas geldig en geactiveerd is voor gebruik in andere landen. Het is ook aan te raden om een extra internationale laadpas mee te nemen als back-up voor het geval de reguliere pas niet geaccepteerd wordt.

 

Laadpasnummers kunnen ingevoerd worden in mobiele apps van laadnetwerken, zoals Fastned, Smoov en Charge Assist, als betaalmiddel tijdens internationaal reizen.

 

Slim laden met een laadpas

 

Naast de standaard oplaadmogelijkheden en het gebruik van een eigen laadpaal, bieden sommige laadpassen ook slimme laadmogelijkheden, in tegenstelling tot een gewone laadpaal.

 

Slim laden stuurt het vermogen waarmee de elektrische auto opladen wordt uitgevoerd en hangt af van onder andere het stroomverbruik in huis, het aanbod van (groene) stroom en de prijs van elektriciteit.

 

Met slim laden kun je efficiënter je auto opladen en gebruik maken van je laadpas, en besparen op je laadkosten. Zo werkt opladen op een slimme manier.

 

Slim Laden kan worden geoptimaliseerd om over te schakelen naar zonne-energie tijdens de dag, waardoor gebruikers kunnen profiteren van zelf opgewekte zonne-energie of hun auto als thuisbatterij kunnen inzetten voor het opslaan van zonnestroom.

 

Dynamic Load Balancing, een functie van slim laden, helpt om stroomstoringen te voorkomen door het laadproces in balans te brengen met de beschikbare stroomvoorziening. Slim laden apps bieden inzichten in laadsessies, inclusief verbruik van kWh en CO2-uitstoot, wat bewustzijn en controle over het oplaadproces bevordert.

 

Veiligheid en probleemoplossing

mijn auto opladen

Het gebruik van een laadpas is over het algemeen zeer veilig. Echter, zoals bij elk technologisch apparaat, kunnen er problemen optreden. Het kan daarom handig zijn om te weten hoe je deze problemen kunt oplossen en hoe je veilig kunt blijven terwijl je je auto oplaadt.

 

Het opladen via een stopcontact kan brandgevaarlijk zijn en duurt langer dan bij een laadpaal of wandlader. Daarom is het aan te raden om een laadpaal thuis te laten installeren door een goedgekeurde installateur en ervoor te zorgen dat het voldoet aan strenge veiligheidseisen.

 

Bij verlies of diefstal van een laadpas buiten kantooruren kan contact opgenomen worden met het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit.

 

Wat te doen bij verlies of diefstal van je laadpas

 

Als je je laadpas verliest of als deze wordt gestolen, is het belangrijk om direct actie te ondernemen. Het eerste wat je moet doen is aangifte doen bij de politie. Nadat je aangifte hebt gedaan, moet je contact opnemen met de laadpasverstrekker om het verlies of de diefstal te melden en ongeautoriseerd gebruik te voorkomen.

 

Het is belangrijk om deze stappen zo snel mogelijk te volgen om te voorkomen dat iemand anders je laadpas gebruikt en kosten maakt op jouw rekening.

 

Problemen met laadpas oplossen

 

Als je problemen ondervindt met je laadpas, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om deze op te lossen:

 

  1. Als je moeilijkheden hebt bij het starten van een laadsessie, kan het helpen om het voertuig los te koppelen.

  2. Wacht even en controleer de reactie van de lader.

  3. Zorg ervoor dat het voertuig in parkeerstand staat.

  4. Start de sessie opnieuw.

 

Als je laadpas niet werkt, probeer dan de pas bij een ander laadstation te gebruiken om te bepalen of de pas het probleem is. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de klantenservice van het laadnetwerk of de uitgever van de kaart voor assistentie.

 

Als het laadstation, de kaart en de kabel niet de oorzaak zijn van laadproblemen, moet de autohandelaar gecontacteerd worden om potentiële voertuiggerelateerde problemen na te gaan.

FAQ’s

Een laadpas is een instrument waarmee je toegang kunt krijgen tot openbare laadpunten en oplaadsessies kunt registreren voor facturatie. Je hebt het nodig om je elektrische voertuig op te laden.

Je kunt een laadpas aanvragen via websites van laadpasaanbieders, mobiele apps of soms bij fysieke locaties. Tijdens het aanvraagproces moet je persoonlijke informatie en verzendgegevens verstrekken aan de laadpasprovider. Veel succes met het aanvragen van je laadpas!

Je sluit je auto aan op de laadpaal met de laadkabel en houdt vervolgens je laadpas voor de scanner van de laadpaal om je laadsessie te starten. Succes met het opladen van je auto!

Met de laadpas worden zowel de betalingen als de facturatie voor openbare laadstations geregeld. Je ontvangt elke maand een verzamelfactuur van al je laadbeurten.

Dat is vervelend! Je moet eerst aangifte doen bij de politie en vervolgens contact opnemen met de laadpasverstrekker om het verlies of de diefstal te melden en ongeautoriseerd gebruik te voorkomen.