Hoe werkt een laadpas voor je elektrische auto?

Een auto opladen werkt als volgt:

Een laadpas is nodig omdat deze een RFID-chip bevat die wordt gelezen door de RFID-lezer bij elk openbaar laadstation. Je houdt de laadpas voor de lezer en zodra deze wordt herkend, kun je de stekker in je elektrische auto steken om te beginnen met opladen. De laadpas registreert automatisch het verbruik in kW en het bijbehorende bedrag wordt van je bankrekening afgeschreven.

Op je maandelijkse factuur kun je precies zien waar je jouw elektrische auto hebt opgeladen en wat de kosten per kW waren. Zo heb je een duidelijk overzicht van het opladen van je elektrische auto bij publieke laadpalen.

kosten berekenen

Rekenvoorbeeld: elektrische auto thuis opladen

Uitgaande van een gemiddelde prijs van € 0,28 per kWh bij een variabel energiecontract (gemiddelde prijs in 2023 volgens CBS), kost een laadbeurt van 15,3 kWh ongeveer € 4,28. Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt en je kunt je elektrische auto volledig thuis opladen, bedragen de kosten hiervoor ongeveer € 642 per jaar, wat neerkomt op € 0,04 per kilometer.

Rekenvoorbeeld: auto opladen bij openbare laadpunten

Bij publiek laden betaal je gemiddeld tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh. Stel dat je een gemiddelde elektrische auto hebt met een 60 kWh batterij, dan kost het je ongeveer € 30 om de batterij volledig op te laden (€ 0,50 x 60 kWh). Hiermee kun je ongeveer 300 kilometer rijden, wat neerkomt op ongeveer 10 cent per kilometer. Als je jaarlijks ongeveer 15.000 kilometer rijdt, bedragen de laadkosten ongeveer € 1.500 per jaar.

Hoe laad je jouw elektrische auto op?

Een elektrische auto opladen kan op verschillende manieren, afhankelijk van het type laadpunt dat je gebruikt. Hier leggen we uit hoe je zowel thuis als onderweg kunt laden, en wat slim laden inhoudt.

Thuis laden

Heb je een eigen laadpaal thuis, zoals een wallbox die aan de muur is gemonteerd? Dan hoef je geen abonnement af te sluiten. Thuis opladen is ideaal omdat je je auto kunt laten opladen wanneer je hem niet nodig hebt, bijvoorbeeld ‘s nachts. Het volledig opladen van een accu kan tot tien uur duren, afhankelijk van je auto en het type laadpaal. Het opladen via een stopcontact opladen duurt langer en vereist dat je specifieke regels volgt om mogelijke gevaren te vermijden.

Openbaar laden

Voor het gebruik van een publieke laadpaal is meestal een abonnement vereist, samen met een laadpas. Sommige aanbieders laten je ook betalen met je smartphone, vergelijkbaar met contactloos betalen. Openbare laadpalen bieden een normale laadsnelheid, en je vindt ze vaak in parkeergarages, bij winkelcentra en op straat. Bekijk hier de beste laadpassen.

Slim laden in woonwijken

In 2023 startte de overheid het programma ‘Slim Laden Voor Iedereen‘. Met het toenemende aantal elektrische auto’s is het belangrijk om het opladen slim te organiseren. Dit betekent dat auto’s langzamer laden tijdens piekuren, zoals ’s avonds wanneer veel huishoudens stroom verbruiken, en sneller laden wanneer er minder vraag is, zoals ’s nachts.

Smart Charging Requirements

Bron: https://www.agendalaadinfrastructuur.nl/ondersteuning+gemeenten/overzicht+infographics+en+visuals/infographics/default.aspx#folder=1988429

Slim laden heeft verschillende voordelen, zoals lagere kosten door dynamische prijzen en het gebruik van lokaal opgewekte zonne-energie. Dit helpt om het stroomnet efficiënter te benutten.

Overal in Nederland worden laadpleinen met Dynamic Load Balancing aangelegd om overbelasting te voorkomen, vooral omdat het laadvermogen van een elektrische auto vergelijkbaar is met dat van tien gemiddelde huishoudens.

Snelladen onderweg

Wanneer je onderweg bent en je accu bijna leeg is, wil je snel kunnen laden. Snellaadpalen zijn hier de oplossing voor. Deze vind je vaak bij grote tankstations langs snelwegen. Snellaadstations bieden verschillende betaalmogelijkheden, zoals via een app, Paypal, creditcard of pinpas, maar het is handig om altijd je laadpas bij je te hebben, omdat dit vaak het meest geaccepteerde betaalmiddel is.

Moderne elektrische auto’s kunnen via het navigatiesysteem snellaadstations vinden. Dit systeem zorgt ervoor dat de batterij zich al kan voorbereiden op snelladen, zodat je sneller kunt opladen en weer verder kunt rijden. Snellaadpalen kunnen je accu binnen twintig tot veertig minuten voor tachtig procent opladen.

Het volledig opladen van een elektrische auto bij een snellaadpaal is minder efficiënt omdat de laadsnelheid aanzienlijk afneemt boven tachtig procent. Dit is vergelijkbaar met het vullen van een glas water: als je de kraan volledig openzet, stroomt het water over voordat het glas vol is.

Voor lange ritten is het efficiënter om vaker kort te laden in plaats van minder vaak en langer te laden. Snellaadpalen zijn duurder dan gewone laadpalen, wat zich vertaalt in hogere tarieven per kilowatt. Daarom is snelladen vooral handig voor situaties waarin laden aan een gewone laadpaal niet volstaat.

Als je je auto thuis of op kantoor kunt opladen, heb je zelden een snellaadpaal nodig voor dagelijks gebruik. Het is echter handig om te weten dat je auto opgeladen kan worden bij snellaadstations voor die momenten dat je snel weer op weg moet.

Hoe zit het met de kosten?

Hoewel je een laadpas gratis kunt aanvragen, zijn er wel kosten verbonden aan het gebruik ervan. Afhankelijk van de aanbieder kunnen er maandelijkse abonnementskosten, een kleine vergoeding per kWh of een bedrag per laadsessie zijn. Voor een nauwkeurige berekening van deze kosten is het belangrijk om te weten of je een laadpaal nodig hebt voor thuis of onderweg.

charging visual

Opladen bij een openbare laadpaal

Bij het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal betaal je vaak meer per kWh. Dit komt doordat de aanbieder kosten maakt voor aanleg en onderhoud en ook winst wil maken.

  • Sinds de Oekraïne-crisis fluctueren de energieprijzen sterk, waardoor het opladen bij een openbare laadpaal soms voordeliger of duurder kan zijn dan thuis opladen. De tarieven variëren nu sterk, van 20 tot 90 cent per kWh.

  • De kosten kunnen ook per regio verschillen. In Noord-Holland betaal je bijvoorbeeld gemiddeld 62 cent per kWh, terwijl dit in Gelderland 30 cent kan zijn. Zelfs in dezelfde straat kunnen de tarieven verschillen.

  • Snellaadpalen hanteren soms dynamische tarieven, waarbij je op een zomerse middag (bijna) gratis kunt laden en op een donkere winteravond meer betaalt.

De tarieven van verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen variëren sterk, van ongeveer € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Met de Radius Laadpas betaal je doorgaans minder per kWh. Via apps kun je de tarieven van laadpunten in jouw omgeving bekijken. Soms is het de moeite waard om naar een ander laadpunt te rijden vanwege lagere kosten.

mijn auto opladen

Snelladen

Aanbieders van snellaadinfrastructuur rekenen prijzen tussen € 0,65 en € 0,90 per kWh. Voor het laden van 15,3 kWh betaal je dan ongeveer € 13, wat neerkomt op ongeveer € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar. Steeds meer aanbieders, zoals Tesla en Spirii, gebruiken dynamische tarieven op bepaalde tijden. Bovendien kunnen abonnementen van bijvoorbeeld Fastned, Tesla, Audi of BMW het kWh-tarief aanzienlijk verlagen, soms zelfs tot 22 cent per kWh, wat lager is dan thuis opladen of opladen bij een openbare laadpaal.

Hoe betaal je voor het opladen?

Het betalen voor het opladen van elektrische auto’s gebeurt doorgaans achteraf. De laadpas, die op naam van een persoon of bedrijf staat, registreert de laadkosten. Deze kosten worden meestal maandelijks gefactureerd of automatisch van je rekening afgeschreven.

FAQ’s

Een laadpas is een instrument waarmee je toegang kunt krijgen tot openbare laadpunten en oplaadsessies kunt registreren voor facturatie. Je hebt het nodig om je elektrische voertuig op te laden.

Je kunt een laadpas aanvragen via websites van laadpasaanbieders, mobiele apps of soms bij fysieke locaties. Tijdens het aanvraagproces moet je persoonlijke informatie en verzendgegevens verstrekken aan de laadpasprovider. Veel succes met het aanvragen van je laadpas!

Je sluit je auto aan op de laadpaal met de laadkabel en houdt vervolgens je laadpas voor de scanner van de laadpaal om je laadsessie te starten. Succes met het opladen van je auto!

Met de laadpas worden zowel de betalingen als de facturatie voor openbare laadstations geregeld. Je ontvangt elke maand een verzamelfactuur van al je laadbeurten.

Dat is vervelend! Je moet eerst aangifte doen bij de politie en vervolgens contact opnemen met de laadpasverstrekker om het verlies of de diefstal te melden en ongeautoriseerd gebruik te voorkomen.