Elektrisch autorijden is niet alleen een stap naar een duurzamere toekomst, maar ook een geheel nieuwe ervaring voor de bestuurder. Eén van de aspecten waar elke EV-rijder mee te maken krijgt, is het laden. En daarvoor heb je een laadpas nodig. Maar hoe kies je de juiste laadpas? Je favoriete laadpas vergelijken is een verstandige eerste keuze. Het is belangrijk om te overwegen welke laadpas het meeste biedt voor uitgebreide dekking in verschillende geografische gebieden.
Verkeersonderneming.nl is op onderzoek uitgegaan en hier zijn onze persoonlijke ervaringen en bevindingen over de top 3 laadpassen van 2024
Costs per month: €1.50 for vandebron customers, €3.50 if not a customer. Automatically debited from your bank account. Possible additional costs per charged kWh may apply, depending on the charging station operators.
User costs: None. Start-up costs are determined by the charging station operators.
Charging in the Netherlands: Charging card provides full coverage.
Charging abroad: Good coverage.
Fast chargers: Yes
Notice period: Monthly
Belgium, Luxembourg, Germany, France, Ireland, Italy, Switzerland, Austria, Spain, England and Slovenia
Kosten per maand: Gratis
Gebruikerskosten: Geen
Laden in EU: Bij meer dan 470.000 publieke laadpunten, waarvan 200.000 in NL
Prijzen: Prijs wordt bepaald door de laadpaal zelf. De laadprijs die je betaalt aan de publieke laadpaal hangt af van de regio en de aanbieder. Het ’tarief aanbieder’ kan variëren, wat de totale kosten van het laden beïnvloedt, afhankelijk van je abonnement en de frequentie van het laden.
Tanken in de Benelux: Je ontvangt een korting tot 8 cent incl. BTW per liter over de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA). De GLA vind je hier.
Snelladen: Ja.
Opzegtermijn: Maandelijks.
Europa
Meeste landen in Europa. Voor Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje is het verstandig een lokale laadpas aan te vragen.
Bruikbaar in meerdere Europese landen, waaronder Estland, Slowakije, Italië, Portugal, Denemarken, Noorwegen, België, Spanje, Liechtenstein, Letland, Zweden, Hongarije, Luxemburg, Kroatië, Frankrijk, Roemenië, Tsjechië, Zwitserland, Ierland, Slovenië, Duitsland, Finland, Oostenrijk en Litouwen.
Letland, Oostenrijk, België, Zwitserland, Tsjechië, Duitsland, Denemarken, Spanje, Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Zweden, Slowakije, Verenigd Koninkrijk, Slovenië, Kroatië.
België, Luxemburg, Italië, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Engeland.
België (goed) Duitsland (goed) Luxemburg (goed) Italië, Frankrijk
Portugal, Letland, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Kroatië, Litouwen, Roemenië, Oostenrijk, Hongarije, Ierland, Zweden, Slovenië, Denemarken, Slowakije, UK, België, Finland, Estland, Luxemburg, Italië, Liechtenstein.
Elektrisch autorijden is niet alleen een stap naar een duurzamere toekomst, maar ook een geheel nieuwe ervaring voor de bestuurder. En als we eventjes een auto-leven verder kijken, dan zien we in 2035 een deadline van de Europese Commissie aankomen, die de verkoop van auto’s met interne verbrandingsmotor verbiedt. Deze “nieuwe ervaring” wordt dus gemeenschappelijk voor het hele Europese volk.
Om bij het begin te beginnen, moeten we ons afvragen of we een (elektrische) auto wel nodig hebben. Alles bij elkaar zijn er vele kosten mee verbonden en inclusief de afschrijving besteden we voor de meeste modellen al snel tussen €3000 en €8000 per jaar, per auto. Afgezien van het openbaar vervoer is met name de E-Bike een alternatief, waar de individuele vrijheid centraal staat.
Dat is voor velen de hoofdmotivatie om de auto te nemen in plaats van trein of bus. De jaarlijkse kosten van een goede E-Bike, ook weer met afschrijving, zijn minder dan 10% van die voor de auto, een fikse besparing voor een huishouden. Zeker als je twee voertuigen in het huishouden hebt (zo’n 38% in Nederland, dat zijn er veel in vergelijking met andere landen) is het dus gemakkelijk om meer met je inkomen te doen zonder teveel te moeten inleveren.
Waar laad je de auto op, als we er toch een willen?
Probeer dat zoveel mogelijk thuis te doen omdat je dan:
Als we eenmaal voor een (elektrische) auto hebben beslist, is het laden buitenshuis één van de aspecten waarmee men te maken krijgt. En daarvoor is een laadpas handig. In Nederland is een laadpas aanvragen niet verplicht om een elektrische auto op te laden, maar het is wel vaak de gemakkelijkste en meest gebruikte methode.
Veel openbare laadpalen werken met een laadpas of een app van een laadserviceprovider om de laadtransactie te starten en af te rekenen. Er zijn zeker ook laadpalen waar je direct met een creditcard, betaalpas, of via een app zoals Google Pay of Apple Pay kunt betalen.
Maar als je een E-auto hebt en vaak onderweg laadt, is een laadpas handiger. Dat geeft ook toegang tot meer laadpunten. Zoals je met een smart phone contract dankzij samenwerking en roaming overal in de wereld kunt bellen, is zo’n oplossing nodig voor elektrisch laden. Daarom maken de aanbieders afspraken met andere netwerken.
En welke kies je? Gewoon de goedkoopste toch?
Nee, toch niet. Het is belangrijk om je persoonlijke situatie en toepassingen als uitgangspunt te nemen.
Wat gebeurt er als ik gewoon de goedkoopste laadpas neem?
Als je vraagt wat de beste laadpas is dan kan de tegenvraag zijn:
In de onderstaande matrix zie je twee variabelen die jouw situatie beschrijven in alle mogelijke combinaties: dat zijn dus 2 × 2 situaties.
-> De eerste is wat je bent: een particuliere of een zakelijke gebruiker.
-> De tweede is je bewegingsgebied: blijf je in de stad/zone of ben je ver onderweg (nationaal of zelfs internationaal)?
Particulier-Plaatselijk “PP” Voorbeeld: Boodschappen in de buurt | Zakelijk-Plaatselijk “ZP” Voorbeeld: pendelaar in eigen stad, voertuigen van gemeente of taxi |
Particulier-Ver “PV” Voorbeeld: gepensioneerd reizend echtpaar of vaak op familiebezoek buiten eigen streek | Zakelijk- Ver “ZV” Voorbeeld: vertegenwoordiger of “intercity”-pendelaar |
Figuur 1: 2×2 matrix van je situatie
De bovenstaande tabel geeft de beste laadpas aan voor de 4 verschillende combinaties van de bovenstaande matrix (in de eerste regel).
Je kijkt dus in welke kolom je behoort, ziet daaronder de beste laadpas (volgens onze beoordelingsprocedure).
Aangezien je waarschijnlijk meteen wilt weten welke laadpas de beste is, tonen wij eerst de tabel met winnaars per categorie en in de secties daarna vertellen we hoe we daartoe komen.
Figuur 2: Tabel met winnaars per categorie
Het blijkt dat twee aanbieders het winnen over alle fronten van gebruikers. In de volgende sectie kun je zien hoe we daartoe komen.
Kort gezegd hebben wij gekeken naar de zes eigenschappen van elke laadpas, zie waar moet je op letten?
Dit zie je hier met de analyse van elke aanbieder. Daaruit blijkt dat ANWB en Radius op alle punten hoog scoren en dus in staat is om alle vier soorten gebruikers tevreden te stellen.
Als je geïnteresseerd bent in een andere meetschaal dan hebben we hier onder een alternatieve winnerstabel. Kijk maar even wat voor jou de beste meetlat is.
Criterium | All round voor gemiddelde rijder | Duurzaamheid | Snel laden |
Laadpas aanbieder | Vandebron | Eneco | ANWB |
Toelichting | Goed op veel verschillende vlakken. | Focus op duurzaamheid maar ook goed op veel andere vlakken. | De goede dekking en samenwerking (ook internationaal) zorgen dat ook verre reizigers rustig kunnen vertrekken. Bovendien is de prijs ook redelijk en dat is belangrijk voor km-vreters. |
Figuur 3: Tabel winnaars andere eigenschappen
In deze sectie gebruiken we de 6 eigenschappen van sectie 1 om elke aanbieder te beoordelen.
Je ziet dus voor elke door ons onderzochte aanbieder (zie de beste laadpas pagina voor meer informatie) een tabel met de eigenschappen die zijn uitgelegd in de sectie waar moet je op letten?.
Zo kun je zien welke aanbieder het best scoort en in welke van de 4 soorten gebruikers (matrix 2 x 2).
Laadpas provider: ANWB | Omschrijving | |
Kosten en prijsinformatie: 9 | Vast | – €3,99 per maand voor klanten – €1,95 opsturen van de pas |
Verbruik | – kWh: verschillend per laadpunt. – Sessiekosten €0.65, gratis voor klanten | |
Dekking: 9 | Nederland | Excellente dekking |
Buitenland | Een van de beste: 160 000 locaties in Europa | |
Snelladers (NL): 9 | Zeer goede toegang tot snelladers | |
Duurzaamheid: 8 | Veel samenwerking met producenten groene energie maar per laadpunt is duurzaamheid verschillend. Goede CO₂ compensatie als klant het wil. | |
Gebruikersgemak: 9 | Laadpunten | Betrouwbaar en goede instructies |
App | Algemeen bekend om gebruikersgemak en duidelijke en gedetailleerde kostoverzichten | |
Transparantie | Zeer goed | |
Opzegtermijn | Opzeggen is gemakkelijk en snel | |
Klantenservice: 9 | Snel (vaak opgelost binnen 24 uur en gedurende eerste contact), spreken ook Engels, chat, email en telefoon, vriendelijk en professioneel. | |
Overig: | Voordelen en Nadelen |
|
Onderscheidende kenmerken |
| |
Score totaal: | 8,8 | |
Website | ANWB website |
Elke soort gebruiker heeft een eigen kleur en we raden je aan om alvast te kijken welke kleur je bent.
Een wijde cirkel betekent dat een aanbieder op alle categorieën hoog scoort terwijl een cirkel die op verschillende spaken dicht bij het centrum zit duidt op zwakke punten hier en daar.
Hoe komt het dat het radardiagram vier verschillende sporen heeft terwijl de tabel daarboven maar één cijfer geeft voor elke “spaak”?
Dat komt door de wegingsfactoren die we hebben gebruikt voor elk van de gebruikersgroepen PP – … – ZV voor elk van die spaken. Bijvoorbeeld is de toegang tot snelladers nogal onbelangrijk voor iemand die in eigen stad boodschappen doet en de kinderen naar school brengt (groep PP). Die laadt gewoon thuis op, als het kan. Dus wordt die eigenschap van een laadkaart licht gewogen en neigt dus naar het centrum van het diagram.
Afgezien van die weegfactor zie je dus ook de score van ons onderzoek en kun je voor een bepaalde spaak, die je interesseert, de stand bij elke aanbieder zien, en dat voor elke gebruikersgroep. Zo kun je bepalen of de winnaar van de tabel in de vorige sectie ook echt bij jou past.
De laatste regel (“Overig”) heeft geen beoordeling maar is alleen voor de informatie.
Belangrijke keuzecriteria zijn:
Hieronder lichten we deze punten toe.
Hier is een overzicht van de mogelijke kosten:
Type kosten | Omschrijving |
1. Maandkosten (vaste kosten) | Vaste kosten die je betaalt voor het abonnement, ongeacht of je de laadpaal gebruikt. Sommige laadpassen moeten (ook) betaald worden bij de activering. |
2. Gebruikerskosten (kosten per sessie) | – Wat: kosten die je elke keer betaalt dat je een openbare laadpaal gebruikt, ongeacht hoeveel elektriciteit je afneemt. Dit kan bijvoorbeeld een vast bedrag per laadbeurt zijn. – Waar: niet altijd aanwezig, maar sommige aanbieders rekenen een starttarief per laadsessie. |
3. Verbruikskosten (kosten per kWh) | – Wat: de kosten voor de hoeveelheid elektriciteit die je daadwerkelijk afneemt. Deze worden meestal berekend per kilowattuur (kWh). – Waar: geldt voor alle laadpalen. De tarieven kunnen echter variëren afhankelijk van de locatie, aanbieder, en … het tijdstip van de dag. Dit is interessant, omdat daarmee het probleem kan worden verminderd van wind- en zonnecentrales, die hun stroom niet kwijt kunnen op de markt. |
4. Starttarief of activeringskosten | – Wat: soms wordt er een klein bedrag in rekening gebracht wanneer je begint met laden, vergelijkbaar met het starttarief van een taxi. Dit kan boven op de verbruikskosten komen. – Waar: niet bij elke publieke laadpaal het geval, maar vooral snelladers hanteren dit. |
5. Tijdskosten (parkeertarief of boete bij langdurig laden) | – Wat: sommige laadpalen rekenen een extra bedrag als je langer geparkeerd blijft dan nodig is voor het opladen, om te voorkomen dat laadpalen onnodig bezet blijven. Dit kan in de vorm van een boete of een verhoogd tarief per minuut na het voltooien van de laadsessie. – Waar: vooral bij snelladers of op drukke locaties. |
6. Kosten voor specifieke locaties | – Wat: soms variëren de tarieven afhankelijk van de locatie van de laadpaal. Laadpalen op snelwegen, in stadscentra, of bij specifieke faciliteiten zoals parkeergarages kunnen hogere tarieven rekenen. – Waar: locatieafhankelijk, vooral waar het druk is. |
Het belangrijkste is natuurlijk dat je een laadpaal vindt binnen het bereik van je accu. Ook belangrijk is dat deze op de route ligt naar je bestemming. En overigens is een bezette laadpaal bijna zo goed is als géén laadpaal. Een laadpas kan een andere dekking geven dan de andere.
Snelladers zijn duur, hebben een dikke aanvoerkabel nodig en zijn daarom wat zeldzamer. In Nederland en in Europa zijn ongeveer 85% van de openbare laadpalen langzaam en werken op wisselspanning terwijl de resterende 15% sneller zijn, met gelijkspanning.
Hier zijn verschillende laadkaarten en in je elektrische auto heb je vast ook een overzicht in de navigator!
Overigens is snelladen een behoorlijke stress voor je accu, dus als het kan liever niet en het best tot slechts 80%. Veel beter is het om met een volle accu te vertrekken (langzaam thuis laden tot 100%!) of even een maaltijd en een wandeling in te plannen en wat langzamer te laden.
Duurzaamheid is vooral in deze periode dringend, nu we steeds vaker te horen krijgen dat ons gedrag in de komende 15 jaren gaat beslissen over het lot van de planeet. Het is fijn om te weten dat we met onze laadpas kunnen bijdragen. Dat kan door het rijden op duurzame energie.
Maar zelfs als de stroom gemengd is, dan kan de aanbieder altijd nog met CO₂-compensatie werken, en dus de voor de opwekking vrijgekomen uitstoot ergens anders weer reduceren, met bijvoorbeeld de aankoop van gecertificeerde Carbon Credits.
En hiermee komen we op een belangrijk aspect van zakelijk verkeer: vele bedrijven moeten hun indirecte CO₂- uitstoot rapporteren en terugbrengen. Dit wordt werkelijk een grote beslisfactor voor grote bedrijven die hun werknemers laten reizen.
Je begrijpt de kosten niet of je hebt een probleem om met je laadpas de laadpaal te starten. Kun je dan snel contact opnemen met de aanbieder van de kaart en komt die snel met een oplossing?
Voor het onderzoek zijn we op de websites van aanbieders van laadkaarten geweest, op websites van derden en op recensies over aanbieders. Daaruit hebben we de eigenschappen gefilterd die in de beoordelingstabel en de spaken van het radardiagram worden genoemd en per eigenschap een schaal gemaakt.
Bronnen voor informatie van het onderzoek zijn;