In welke categorie? Is dan de vraag. Een paar jaar geleden heb ik de overstap naar elektrisch rijden al gemaakt. Maar met de groei van mijn ervaring groeide ook mijn besef dat niet alle laadpassen gelijk zijn gecreëerd.
In mijn zoektocht naar de goedkoopste laadpas ben ik een pad ingeslagen van vergelijkingen en ervaringen die ik graag wil delen. Want laten we eerlijk zijn, elke cent telt en elke laadsessie moet moeiteloos verlopen. Helemaal gezien de prijzen per kwh tegenwoordig vrij hoog liggen, loont het zich des te meer om op de kosten te letten.
Ik ben erachter gekomen dat het handig is om te begrijpen hoe een laadpas gebruikt wordt, aangezien de frequentie en context van gebruik significant kunnen bijdragen aan het vinden van de meest kosteneffectieve optie. Hieronder vind je op basis van mijn persoonlijke ervaring de 3 goedkoopste laadpassen.
Goedkoopste laadpas voor zakelijk gebruik
Goedkoopste laadpas voor
snelladen
Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de prijs van een laadpas.
Laadpas | Review Score | Prijs per kWh | Maandelijkse Kosten | Starttarief | Snelladen kosten | Extra Voordelen |
Radius | 4.7/5 | Geen extra toeslag | Gratis | €0,45 indien hybride auto, €0,70 indien volledig elektrisch | Geen | Gratis pas, flexibele tarieven, duurzaam. |
Vandebron | 4.5/5 | €0,23 – €0,35 | Vanaf €3,50 | Geen | Geen | Volledige dekking, groene energie. |
Shell Recharge | 4.7/5 | €0,53 | Gratis | € 0,35 | v.a. €0,73/kWh | Snelle laadsessies, landelijke dekking. |
Waarom zijn dit de goedkoopste laadpassen? Zie hier een rekenvoorbeeld van Radius, Vandebron en Shell:
Een gemiddeld tarief van een laadpaal is tegenwoordig zo’n €0,37 per kWh. Stel je auto heeft een accu van 65 kWh, dan kost je dat alles bij elkaar opgeteld het volgende:
Aanbieder | Totale kosten |
Radius | € 24,50 |
Vandebron | €24,50 (+3,50 per maand). |
Shell recharge | € 34,80 |
Belangrijkste verschillen:
De belangrijkste verschillen tussen deze laadpassen liggen in de abonnementskosten, de prijs per kWh, en de extra diensten zoals klantenservice en duurzaamheid.
Vandebron en de Eneco laadpas (niet in vergelijking) bieden 100% groene energie, wat een belangrijk pluspunt is voor milieubewuste rijders. E-Flux (niet in vergelijking) valt op door het ontbreken van een vast maandelijks abonnement, wat het een aantrekkelijke optie maakt voor incidentele gebruikers.
De Shell Recharge laadpas biedt dan weer het voordeel van snelladen, ideaal voor lange afstandsrijders die niet lang willen wachten. De keuze voor een laadpas hangt dus sterk af van persoonlijke voorkeuren en rijgedrag.
Ga direct naar:
Vandebron is meer dan alleen een energieleverancier; het is een beweging voor een duurzamere wereld. Hun goedkope laadpas biedt toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten en maakt gebruik van 100% groene energie. Het geeft een goed gevoel te weten dat elke kilometer die ik rijd bijdraagt aan een betere planeet.
Volledige dekking: Met de Vandebron laadpas heb ik toegang tot een landelijk dekkend netwerk, wat betekent dat ik nooit ver hoef te zoeken naar een openbaar laadpunt.
Duurzame energie: Alle energie die ik verbruik met mijn Vandebron laadpas is gegarandeerd groen.
Transparante tarieven: Geen verrassingen op de factuur, de tarieven zijn helder en eerlijk.
Ik draag bij aan een groenere wereld terwijl ik rij.
Ik heb altijd toegang tot een laadpunt, waar mijn reis mij ook brengt.
Met de Vandebron app kan ik gemakkelijk laadpunten vinden en mijn laadsessies beheren.
Er zijn goedkopere opties beschikbaar als je bereid bent concessies te doen op het gebied van duurzaamheid of dekking.
Vandebron biedt verschillende abonnementen aan, afhankelijk van je laadgedrag. De prijzen variëren van €1,50 tot €3,50 per maand, exclusief de kosten per kWh die je verbruikt. Zelfs in vergelijking met gratis aanbieders, merk ik dat ik goedkoper uit ben bij Vandebron, omdat deze vaak hogere starttarieven hebben, of prijzen per Kwh.
Bekijk hier mijn Vandebron review.
Bij mijn zoektocht naar een kosteneffectieve zakelijke laadpas viel mijn keuze op de Radius Fleetpass, die aanzienlijk beter presteert dan concurrenten zoals de MKB-brandstof laadpas en E-flux laadpas, vooral qua prijs en netwerkdekking. Dit maakt het in mijn optiek de beste laadpas voor zakelijk gebruik.
Geen vaste maandkosten: De Radius Fleetpass elimineert vaste maandelijkse kosten, een duidelijk voordeel ten opzichte van MKB brandstof. Ik betaal enkel voor het daadwerkelijke gebruik aan de openbare laadpaal, zonder verborgen kosten. Dit maakt het in mijn optiek de beste laadpas voor zakelijk gebruik.
Flexibele tarieven: Radius biedt flexibele tarieven per kWh bij openbare laadpunten, wat leidt tot kostenbesparingen bij het opladen van mijn auto. Ik merkte dat je geen starttarief betaalt. Radius biedt het scherpste tarief op de markt.
Uitgebreide dekking: Met de Radius laadpas kun je overal laden. De pas biedt toegang tot een breed scala aan openbare laadplekken en Europa, wat mij in staat stelt mijn hybride of elektrische auto overal op te laden.
Tanken en laden: Erg handig voor bedrijven die een alles in één oplossing zoeken voor je hybride auto.
De Radius Fleetpass onderscheidt zich als de beste keuze voor zakelijke gebruikers die een laadpas zonder abonnement zoeken met lage kosten, flexibele tarieven, en uitgebreide dekking. In vergelijking met de MKB-brandstof laadpas biedt het een meer kosteneffectieve en gebruiksvriendelijke oplossing voor het opladen van auto’s, waardoor deze laadpas aanbieder mijn voorkeur heeft voor zakelijk gebruik.
Shell Recharge biedt een snelle en efficiënte laadervaring, perfect voor de EV-rijder die vaak lange afstanden aflegt en snel weer op weg wil zijn.
Snelle laadsessies: Met de Shell laadpas kan ik mijn auto sneller opladen dan met de meeste andere aanbieders.
Landelijke dekking: Waar ik ook ben in Nederland, een Shell Recharge laadpunt is nooit ver weg.
Geen abonnementskosten: Ik betaal alleen voor de snellaadsessies die ik gebruik.
De kosten per snellaadsessie kunnen hoger zijn dan normaal laden.
Shell Recharge hanteert geen maandelijkse abonnementskosten. De prijzen voor snelladen variëren van €0,25 tot €0,59 per kWh.
Voor wie snelheid en gemak hoog in het vaandel heeft staan, is Shell Recharge de beste optie. Het is vooral geschikt voor EV-rijders die regelmatig lange afstanden afleggen en snel willen laden.
Radius – Als zakelijke rijder vind ik de volgende dingen het belangrijkste: een duidelijk overzicht iedere maand van mijn kosten, zodat ik die eenvoudig kan doorzetten naar mijn boekhouder. De pas moet gratis zijn, en ideaal gezien een oplossing voor zowel tanken als laden, gezien ik een hybride auto rijd. De service moet transparant zijn en tot slot, het zou fijn zijn als de klantenservice goed is. Wanneer ik als een nummertje behandeld wordt, haak ik gauw af. Deze punten zorgen ervoor dat ik Radius op nummer 1 heb qua zakelijke optie, ze voldoen aan de criteria die ik belangrijk vind.
E-Flux – Mijn (particuliere) avontuur begon met de E-Flux laadpas, die ik gratis kon aanvragen. Hun belofte van geen maandelijkse abonnementskosten en een handige app trok mijn aandacht. Na enkele maanden gebruik kan ik zeggen dat de app intuïtief is en het laden bij openbare laadpalen een fluitje van een cent maakt. Echter heb ik ze niet meegenomen in mijn beoordeling, omdat de vaste tarieven hoger uitkomen dan Vandebron. Bij de gratis laadpas heb je te maken met starttarieven. Ik gebruik mijn laadpas vooral zakelijk, waardoor ik beter uitkwam met Radius en deze ook nog eens kon gebruiken als tankpas.
Toch merkte ik dat de kWh-prijzen soms hoger uitvielen dan verwacht, wat me deed nadenken over de werkelijke kosten op lange termijn. Zo ging ik van een gratis laadpas naar de voordeligste laadpas met abonnement.
Vandebron – Zo stapte ik over op Vandebron, aangetrokken door hun belofte van volledige dekking en scherpe tarieven. Hun laadpas gaf me toegang tot een breed netwerk van laadpalen, wat ideaal was voor mijn vaste route door Noord-Brabant.
De vaste kosten waren overzichtelijk, maar ik miste de flexibiliteit van een gratis variant.
Shell Recharge – De Shell Recharge laadpas was een openbaring voor snelladen. Hun snellaadstations is een redder in nood tijdens lange reizen. De starttarieven en kWh-prijzen zijn concurrerend, en de snelheid van laden is on-point.
Toch, als het ging om normaal laden, waren de kosten minder voordelig dan sommige andere goedkope aanbieders.
Eneco – Eneco’s laadpas kwam als laatste, met de belofte van de goedkoopste laadpas per kWh. Hun transparante prijsmodel en extra voordelen zoals gratis koffie tijdens het laden spraken mij aan. Gezien de elektriciteit prijzen toenemen, loont het zich om meer te letten op prijs per kWh en starttarieven.
Zo komt Eneco vrij goed uit de verf. Ook is de klantenservice vriendelijk en geven ze deskundig advies.
Hoe ben ik tot deze conclusie gekomen? Naast mijn persoonlijke ervaring met deze laadpassen, was mijn onderzoek naar de goedkoopste laadpassen grondig en veelzijdig door verschillende laadpassen te vergelijken. Ik begon met het verzamelen van gebruikersbeoordelingen van betrouwbare platformen zoals Trustpilot en Feedback Company.
Vervolgens analyseerde ik de prijsstructuren van elke aanbieder, waarbij ik lette op verborgen kosten zoals starttarieven en maandelijkse kosten. Ik heb ook de dekking en beschikbaarheid van laadpalen onderzocht, evenals de snelheid van het snelladen.
Daarnaast heb ik persoonlijke ervaringen geïntegreerd door elke goedkope laadpas te gebruiken tijdens mijn dagelijkse ritten en langere reizen door het land. Dit gaf me inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van de apps, de klantenservice en de betrouwbaarheid van het laden.
Uit het onderzoek naar de laadgewoonten van EV-rijders, gebaseerd op de data van het Nationaal Laadonderzoek 2022 en 2023, blijkt dat de transparantie van laadtarieven een steeds belangrijker onderwerp is geworden. Waar in 2022 al bezorgdheid bestond over de duidelijkheid van prijzen, zag ik in 2023 een lichte verbetering in de tevredenheid hierover. Providers zoals Vandebron en Eneco emobility blijven hoog scoren door hun consistente en duidelijke prijsmodellen.
E-Flux en Shell Recharge bieden meer flexibiliteit en gemak met hun gratis laadpassen en uitgebreide netwerken voor snelladen. Dit sluit aan bij de trend die ik in de loop van twee jaar heb waargenomen, waarbij het gebruik van publieke laadpunten, inclusief snelladers, significant is toegenomen van 60% in 2022 naar 66% in 2023.
Een statistiek die ik bijzonder interessant vond, is dat de gemiddelde EV-rijder in Nederland in 2022 ongeveer 20% van de tijd gebruik maakte van snelladen, terwijl dit percentage in 2023 naar 34% is opgelopen. Dit verklaart de aanhoudende populariteit van laadpassen zoals die van Shell en Radius. Voor dagelijks gebruik echter, blijkt Eneco met de laagste kWh-prijzen nog steeds een voordelige optie, hoewel deze prijzen in 2023 iets zijn gestegen van zo’n €0,35 per kWh in 2022 naar €0,37 per kWh in 2023.
De keuze voor een laadpas hangt dus sterk af van individuele behoeften en rijpatronen. Voor mij persoonlijk biedt Radius, gezien ik zakelijk rijd en mijn voorkeur voor duurzaamheid, nog steeds de beste balans tussen prijs, aantal keer dat ik laad en dekking, wat resulteert in een score van 4,7 uit 5.