Hoewel de laadpassen zelf gratis zijn, kunnen de tarieven voor het laden variëren. Over het algemeen worden de kosten per laadbeurt berekend op basis van het starttarief en de prijs per kWh. Hieronder staan de tarieven van de top 5 providers:
Gratis, alleen zakelijk
Eerste 3 maanden gratis
v.a. €0,00 p/m
Score: 3,7
v.a. €0,- p/m
Score: 4,1
v.a. €0,00,- p/m
Score: 4,0
Maandelijkse tarieven: Gratis laadpas
Gebruikerskosten: Shell rekent per 1 november 2023: €0,65 per kWh voor snelladers van eigen netwerk. €0,55 per kWh reguliere laders.
NL: Geschikt voor alle laadpunten
EU: Bruikbaar in meerdere Europese landen, waaronder Estland, Slowakije, Italië, Portugal, Denemarken, Noorwegen, België, Spanje, Liechtenstein, Letland, Zweden, Hongarije, Luxemburg, Kroatië, Frankrijk, Roemenië, Tsjechië, Zwitserland, Ierland, Slovenië, Duitsland, Finland, Oostenrijk en Litouwen.
Snel opladen: Beschikbaar bij Fastned, Allego, Shell Recharge en IONITY
Opzegging: Maandelijkse opzegmogelijkheid.
v.a. €0,00,- p/m
Score: 4,0
v.a. €0,00,- p/m
Score: 3,8
Elektrisch rijden is de toekomst, en het is belangrijk om te weten hoe en waar je jouw elektrische auto kunt opladen. Een van de belangrijkste dingen om te overwegen bij het kiezen van een laadpas is of je wel of geen abonnement wilt.
In dit artikel bespreek ik de beste laadpassen zonder abonnement in Nederland. Ik heb verschillende laadpassen geprobeerd en mijn ervaringen gedeeld. Ook heb ik de ervaringen van andere gebruikers meegenomen in mijn beoordeling.
Naast de bovenstaande 5 providers, zijn er nog meer verschillende aanbieders van gratis passen. Hieronder vind je een overzicht:
Aanbieder | Maandelijkse kosten | Extra kosten per laadsessie | Tarief publieke laadpalen | Tarief snelladers |
---|---|---|---|---|
ANWB Laadpas | € 3,99 / € 0,00 | € 0,00 / € 0,34 | € 0,57 / kWh | € 0,90 / kWh |
Bonnet Laadpas | € 0,00 | € 0,00 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Chargepoint Laadpas | € 0,00 | € 0,00 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Coolblue Laadpas | € 4,00 / € 0,00 | € 0,00 / € 0,40 | € 0,60 / kWh | € 0,97 / kWh |
E-Flux Laadpas | € 3,23 / € 0,00 | € 0,00 / € 0,32 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Ecotap Laadpas | € 0,00 | € 0,02 / kWh | € 0,30 / kWh (Ecotap) | € 0,30 / kWh (Ecotap) |
Elbizz Laadpas | € 0,00 | € 0,06 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Elec2Go Laadpas | € 2,50 / € 0,00 | € 0,00 | Regulier tarief + € 0,02/kWh | Regulier tarief + € 0,02/kWh |
EV Company Laadpas | € 0,00 | € 0,12 | Regulier tarief + € 0,015/kWh | Regulier tarief + € 0,015/kWh |
Greenchoice Laadpas | € 0,00 | € 0,36 (max €10,29/mnd) | Regulier tarief + € 0,02/kWh | Regulier tarief + € 0,02/kWh |
GreenNL Laadpas | € 3,50 / € 0,00 | € 0,00 / € 0,30 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Maingau Laadpas | € 0,00 | € 0,00 | € 0,49 / kWh | € 0,75 / kWh (Ionity) |
NL MAB Laadpas | € 0,00 | € 0,11 | Regulier tarief aanbieder | Regulier tarief aanbieder |
Shell Recharge | € 0,00 | € 0,35 (max 20x/mnd) | € 0,51 / kWh | € 0,73 per kWh bij Shell, NewMotion variabel. |
Vattenfall | € 0,00 / € 0,35 | €0,35 (niet-Vattenfall) | Verschilt per regio, regulier tarief aanbieder | Vattenfall & McDonald's: €0,5566 / kWh, Overige: regulier tarief aanbieder + starttarief |
Zie ook:
👉 Laadpassen vergelijken
👉 Goedkope laadpassen
👉 Goedkope laadpassen
Ik heb de producten onderzocht door de websites van de providers te bezoeken, klantbeoordelingen te lezen en de laadpassen zelf te gebruiken. De belangrijkste kenmerken die ik heb overwogen, zijn de dekking van het netwerk, de kosten (zowel kosten per maand als laadkosten), en de extra functies zoals een mobiele app of zakelijke functies.
Mijn aanpak was om eerst een algemeen overzicht te krijgen van wat elke aanbieder biedt en vervolgens gratis laadpas in de praktijk te testen om te zien hoe goed ze presteren.
Het kiezen van de juiste gratis laadpas kan bedrijven op verschillende manieren ten goede komen. Ten eerste kunnen de kosten worden verlaagd door een pas te kiezen zonder een vast bedrag per maand en met concurrerende laadtarieven. Ten tweede kan de efficiëntie worden verbeterd door een pas te kiezen met een uitgebreid netwerk, zodat werknemers altijd en overal kunnen opladen.
Ten slotte kunnen extra functies zoals een mobiele app of zakelijke functies het beheer van het wagenpark en de administratie vereenvoudigen.
Uit het Nationaal Laadonderzoek 2022 blijkt dat de tevredenheid over publieke laadinfrastructuur over het algemeen hoog is, maar er zijn nog steeds uitdagingen op het gebied van beschikbaarheid en transparantie van tarieven. Dit benadrukt het belang van het kiezen van een laadpas zonder abonnement met een uitgebreid netwerk en transparante tarieven.
Deze artikelen hebben mij geholpen om een beter inzicht te krijgen in de verschillende gratis laadpassen die beschikbaar zijn, de voor- en nadelen van elke pas, en de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een laadpas.
Hieronder volgt een overzicht van de beste laadpassen zonder abonnement die ik heb geprobeerd, inclusief de voor- en nadelen van elke pas.
Na het gebruik van de E-Flux laadpas, kan ik zeggen dat het een van mijn favorieten is voor normaal laden. Het netwerk is uitgebreid, wat betekent dat ik bijna overal in Nederland (volledige dekking) en Europa kan opladen. Dit is vooral handig voor mij omdat ik vaak op de weg ben voor werk en vakantie.
Groot netwerk: Ik had nooit problemen met het vinden van een publieke laadpaal, zelfs niet in afgelegen gebieden.
Geen vaste kosten: Dit is een groot voordeel voor mij omdat ik niet graag vastzit aan maandelijkse kosten.
Transparante tarieven: Ik vond het fijn dat ik alleen betaalde voor de stroom die ik gebruikte en dat er geen verborgen kosten waren.
Variabele tarieven: Hoewel de tarieven transparant zijn, kunnen ze variëren per laadpaal en aanbieder. Dit betekende dat ik soms meer betaalde dan ik had verwacht.
De E-Flux laadpas is gratis aan te vragen. Er zijn geen vaste kosten. Je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt. De tarieven kunnen variëren per laadpaal en provider.
Deze gratis laadpas is een van mijn favorieten vanwege het uitgebreide netwerk en het feit dat er geen vaste kosten zijn. Het enige nadeel is dat de tarieven kunnen variëren, dus het is belangrijk om dit te controleren voordat je gaat laden.
De Shell Recharge laadpas is een andere pas die ik regelmatig gebruik. Ik vind het vooral handig voor snelladen en voor het opladen tijdens vakanties over de grens.
Toegang tot meer dan 275.000 laadpalen in heel Nederland en Europa.
Geen vaste kosten.
Transparante tarieven: je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt.
Snelladen: Ik vond dat de Shell Recharge laadpas bijzonder goed werkte bij het snelladen.
Buitenlandse dekking: Goede dekking, tijdens mijn vakantie had ik geen problemen met het vinden van een openbare laadpaal.
Geen vaste kosten: Net als bij de E-Flux pas, waardeer ik het feit dat er geen maandelijkse kosten zijn.
Variabele tarieven: Ook hier kunnen de tarieven variëren per plek en aanbieder, wat soms voor verrassingen zorgde op mijn factuur.
De Shell laadpas is gratis aan te vragen. Er zijn geen kosten voor een abonnement. Je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt. De tarieven kunnen variëren per laadpaal en aanbieder.
De Shell Recharge laadpas is mijn go-to pas voor snelladen en voor het publiek laden over de grens. Het heeft een uitgebreid netwerk en er zijn geen vaste kosten. Het enige nadeel is dat de tarieven kunnen variëren per laadpaal en aanbieder.
Als ondernemer heb ik ook de MKB Brandstof laadpas geprobeerd. Deze pas is speciaal ontwikkeld voor ondernemers en biedt een aantal handige functies voor zakelijk gebruik.
Zakelijke functies: De MKB Brandstof app biedt handige functies voor ondernemers, zoals een overzicht van je uitgaven en de mogelijkheid om je administratie te beheren.
Groot netwerk: Net als de andere passen, biedt de MKB Brandstof laadpas toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten in Nederland en Europa.
Geen vaste kosten: Ook hier zijn er geen kosten voor een abonnement, wat ik altijd waardeer.
Variabele tarieven: De tarieven kunnen variëren per plek en aanbieder, wat betekent dat je soms meer betaalt dan je had verwacht.
De laadpas is gratis aan te vragen. Er zijn geen vaste kosten. Je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt. De tarieven kunnen variëren per plek en aanbieder.
De laadpas is een goede keuze voor ondernemers vanwege de handige zakelijke functies in de app. Het heeft een uitgebreid netwerk en er zijn geen vaste kosten. Het enige nadeel is dat de tarieven kunnen variëren per plaats en aanbieder.
Deze gratis laadpas is een andere pas die ik regelmatig gebruik, vooral voor snelladen over de grens. Het biedt toegang tot nagenoeg alle openbare laadpunten in Nederland en de meeste laadpalen in het buitenland.
Toegang tot nagenoeg alle openbare laadpunten in Nederland en de meeste laadpalen in het buitenland.
Geen standaard kosten per maand.
Transparante tarieven: je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt.
Snelladen in het buitenland: Ik vond dat de pas bijzonder goed werkte bij snelladers in het buitenland.
Uitgebreide dekking: Ik had geen problemen met het vinden van een laadpunt, zelfs niet in afgelegen gebieden.
Geen vaste kosten: Net als bij de andere passen, waardeer ik het feit dat er geen maandelijkse kosten zijn.
Variabele tarieven: Ook hier kunnen de tarieven variëren per plek en aanbieder, wat soms voor verrassingen zorgde op mijn factuur.
De laadpas is gratis aan te vragen. Er zijn geen vaste kosten. Je betaalt alleen voor de stroom die je gebruikt. De tarieven kunnen variëren per laadpunt en aanbieder.
De gratis laadpas van ANWB is mijn favoriet voor snelladen over de grens. Het heeft een uitgebreid netwerk en er zijn geen maandelijkse abonnementskosten. Het enige nadeel is dat de tarieven kunnen variëren per laadpunt en aanbieder.
Ik hoop dat dit overzicht je helpt bij het kiezen van de beste laadpas voor jouw behoeften. Het is belangrijk om te overwegen hoe vaak je plant te laden, waar je plant te laden (binnenland of over de grens), en of je bereid bent om maandelijkse abonnementskosten te betalen. Voor mij persoonlijk zijn de E-Flux en Shell passen mijn favorieten voor dagelijks gebruik, terwijl de ANWB mijn go-to is voor snelladen over de grens.
Gratis oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn te vinden bij sommige bedrijven, openbare parkeerplaatsen en laadstations van sommige gemeenten.
Bij sommige openbare laadpunten kan je zonder laadpas laden, maar de meeste laadpunten vereisen wel een laadpas.
Laden bij iKea en Lidl is niet altijd gratis, het hangt af van het beleid van de specifieke locatie en het type laadpaal dat wordt gebruikt.