Corona zorgt voor beter uitgebalanceerd mobiliteitsbeleid

“Thuiswerken is efficiënt, maar ook best monotoon. Je mist de informele gesprekken en de energie van de mensen om je heen. Een mix van bij elkaar komen om te ontmoeten en thuis vergaderen, zoals we van de zomer regelmatig deden, was veel prettiger. Een relatief voordeel van corona is het feit dat er door het vele thuiswerken praktisch geen files meer zijn. Dat heeft veel voordeel op het gebied van bereikbaarheid, maar ook leefbaarheid.” Michiel van Kruiningen is afdelingshoofd Mobiliteit bij gemeente Rotterdam.

Op de vraag hoe het thuiswerken bevalt, is zijn eerste reactie: “mwah,.. het werkt. Je kunt thuis veel doen, het is efficiënt en functioneel maar ook monotoon. Je mist het kopje koffie drinken met collega’s, het informeel bijpraten en de energie van de mensen om je heen. Nu had ik in maart ook wel een valse start omdat we thuis midden in een verbouwing zaten. En ook onze drie jonge kinderen waren thuis. Alles bij elkaar had dat veel impact. Nu is dat allemaal voorbij: de verbouwing is klaar, iedereen heeft nu weer een plekje en de kinderen gaan weer naar school. Ik merk nu meer een soort van gelatenheid: ik wacht maar af wat er op ons af komt.”

Mix van digitaal en ontmoeten is ideaal
“In de zomer organiseerden we met het team een aantal fysieke ontmoetingen op afstand. Het was fijn om iedereen weer te zien en om ‘gewoon’ bij te praten. Juist die mix van digitaal vergaderen en elkaar ontmoeten was ideaal. Nu zijn we weer terug bij af en werken we hele dagen vanuit huis. Juist die spontane, informele ontmoetingen met collega’s met wie je niet zo vaak contact hebt, mis je dan. In de veelheid van dagelijkse werkzaamheden zijn die informele gesprekken cruciaal. Daar moeten we in de toekomst een goede modus voor vinden. We bevinden ons in een uitdagende, bestuurlijke context en dan is afstemming en even met elkaar sparren noodzakelijk.”

“De gemeente Rotterdam heeft als werkgever veel gedaan om het thuiswerken makkelijker te maken: zo heb ik een bureaustoel en een groot scherm op kunnen halen. De keukenstoel waar ik eerst op zat, werkte echt minder. Helaas hebben we niet ‘state of the art’ ICT-materialen of ik tref het net niet. Dat kan ook. Zo heb ik een nieuwe laptop gekregen omdat op mijn oude geen geluid zat, en nu heb ik er eentje zonder ingebouwde camera. Het is heel onhandig. Juist die randvoorwaarden moeten op optimaal zijn wil je prettig thuiswerken.”

Digitale kratmomenten en digitale inspiratie
Van Kruiningen: “Ook op afstand doen we er alles aan om contact met elkaar te houden. Wekelijks heb ik contact met de teamleiders; zij zijn degenen die de directe aansturing van de medewerkers doen. Met elkaar is er veel aandacht hoe het met iedereen gaat. Daarnaast hebben we digitale borrels die we het digitale kratmoment noemen: alsof je letterlijk op de krat staat en iedereen even spreekt. Over interne zaken proberen we iedereen zo goed mogelijk te informeren, denk aan de richtlijnen van het beleid, hoe het met de huisvesting is geregeld, etc. Sinds de start van corona zijn er veel nieuwe collega’s bijgekomen en het is nu extra lastig om elkaar te leren kennen. Daarom worden er digitale inspiratiemomenten georganiseerd. Hierin stellen iedere keer 3 à 4 nieuwe collega’s zich voor met filmpjes van circa 5 minuten. Na de films ga je met de collega’s in digitale subkamers uiteen om nader kennis te maken. We zijn bewust bezig om met elkaar in contact te blijven.”

“Tot nu toe is er op een locatie van de gemeente de mogelijkheid om een werkplek te reserveren. Dat is ook handig voor mensen voor wie het niet fijn is om thuis te werken. Maar toch loopt het niet storm. Want als je daar zit, merk je ook wel weer hoe efficiënt het thuiswerken is. Laatst had ik een fysieke vergadering en dan moet je van tevoren nadenken. Wat doe ik aan? Hoe laat moet ik weg. Hoe ga ik er naar toe? Tegelijkertijd moet je je bewust zijn dat je via de camera ook een inkijkje in je huis geeft. Wat is er op de achtergrond te zien? Thuis heb ik vaak een sweater aan, maar je moet wel representatief in beeld zijn.”

Zwemmen om te ontspannen
“In mijn agenda voeg ik expres blokken in om zaken uit te werken en mails te beantwoorden. Als je dat niet doet, loopt de agenda helemaal vol met digitale overleggen. Daarbij heb ik met mijn secretaresse de afspraak dat vergaderingen niet voor 9 uur starten. Ondanks alles gebeurt het dan toch nog wel dat de agenda aaneengesloten vol zit, maar dat probeer ik echt te voorkomen. Je moet altijd, maar zeker in deze tijd, goed voor jezelf zorgen. Daarom ben ik nu ook bewust meer gaan sporten. Zo zwem ik een keer per week ‘s morgens voor het werk begint. Het vroege opstaan valt even tegen maar als je erna thuiskomt en fit aan de koffie en het ontbijt zit, weet je weer waarom je het doet.”

Corona en impact op de stad
“Bijzonder is dat we nu hebben gemerkt dat we best minder met de auto op stap kunnen. De spitsen zijn grotendeels verdwenen en het verkeer rijdt gelijkmatiger verdeeld over de dag. We hopen natuurlijk dat we deze voordelen kunnen behouden en dat ook werkgevers zich daarvoor blijven inzetten. In het begin van corona merkte je dat we als gemeente direct betrokken waren in de crisisaanpak: hoe houden we anderhalve meter afstand op straat? Wat is daarvoor nodig? De kans om te experimenteren kreeg een extra zetje, net als het nemen van snelle beslissingen. De vraag is nu: wat wordt structureel en wat niet? Als gemeente zijn we goed in het nemen van structurele beslissingen. Met het concept van bijvoorbeeld de vakantiestraten hebben we gezien en geleerd dat je veel flexibeler kunt zijn. Zo’n aanpassing van een straat kan je ook alleen in het voorjaar en in de zomer doen, dat hoeft niet voor het gehele jaar. Ook kijken we anders naar de inrichting van de stad. Om voetgangers en fietsers de ruimte te geven sluiten we in het weekend De Meent af en is de Witte de Withstraat autovrij geworden. Door de crisis is er meer aandacht voor leefbaarheid en gezondheid: bewegen, lopen en fietsen staan nu hoger op de agenda. Dat zorgt voor een beter uitgebalanceerd mobiliteitsbeleid. Hoe heftig deze crisis ook is, we proberen de goede zaken vast te houden en aan te jagen: een autoluwe binnenstad (City Lounge gedachte), fietsstraten, straks weer de stimulering van het ov, nieuwe oeververbindingen, etc. Dat alles brengt een betere balans tussen de verschillende modaliteiten.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.