Focus op behoud openbaar vervoer

De eerste week van de coronapandemie bestond het werk van de Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, Floor Vermeulen, vooral uit crisisoverleg. Daarna was de focus op het behoud van het openbaar vervoer en het akkoord hierover met het Rijk. Inmiddels is ook de lange termijn visie onderwerp van gesprek, net als de fietspaden en snelfietsroutes.

“De pandemie heeft forse impact op het openbaar vervoer want met een dekkingsgraad van 40% houd je het niet lang vol. Het mooie systeem dat we in Nederland hebben opgebouwd, willen we wel behouden. Gelukkig ligt er een akkoord met het Rijk over een pakket aan steunmaatregelen van 1,5 miljard euro. Dat dekt 93 procent van de kosten. De andere 7 procent moeten de ov-bedrijven zelf bijdragen. De daaraan verbonden voorwaarden zijn dat de bedrijven geen dividend uitkeren en geen bonussen geven aan bestuurders.” Floor Vermeulen is Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland. “Daarnaast voeren we de discussie over de lange termijn. Hoe gaan we in deze tijd om met aanbestedingen van het ov? Uitstellen omdat het lastig is nu iets aan te besteden?

Moeten we de bestaande contracten aanpassen op de gewijzigde vraag? Hoe zorgen we ervoor dat ook in de toekomst het onderwijs buiten de spitsen wordt vervoerd? Allemaal reële vragen die nu op tafel liggen maar waarbij de antwoorden nog wel eens wat hoofdbrekens kosten. Tegelijk proberen we als provincie zaken te versnellen zoals de bouwagenda zodat door woningbouw en bedrijvigheid de werkgelegenheid op peil blijft. Naast het ov zijn ook de snelle fietsverbindingen speerpunt. We kennen in Zuid-Holland al goede voorbeelden zoals de Velostrada en de F15. De investeringen in dit soort routes gaan door.”

Aziatische manier van reizen
Vermeulen: “Door de coronacrisis zijn we anders gaan denken over ziekte. Het virus kan ons ook treffen, het is niet iets ver weg, wat we lang hebben gedacht. Voorheen ergerde ik mij als medewerkers snotterend op het werk kwamen. Blijf liever even thuis en ziek uit in plaats van anderen te besmetten. In Azië gaan ze daar heel anders om. Daar zijn mondkapjes al veel langer een normaal beschermingsmiddel in het dagelijks leven. Wat wij nu opmerkelijk vinden in het ov is daar gemeengoed. Ik denk dat we in het ov die Aziatische manier van reizen, dus met mondkapjes, nog lang zullen houden, misschien wel altijd. En dan vooral om anderen niet te besmetten.”

Tip: Benut alle digitale mogelijkheden
“De eerste weken heb ik voornamelijk thuisgewerkt. Net als anderen werd ook ik door de intelligente lockdown overvallen en dacht dat het maximaal een week zou duren. Dat pakte anders uit. Een groot voordeel is dat de provincie al goed voorbereid was om digitaal te werken: Microsoft 365, Teams, etc. Het staat allemaal op de laptops en smartphones. We konden dus naadloos overgaan op digitaal werken. We gebruikten het alleen vaak veel te weinig maar dat is nu wel anders. Om met elkaar te overleggen hebben we een heel repertoire aan mogelijkheden: bellen, appen, mailen, video vergaderen, etc. Al lijkt het soms of er alleen video vergaderen bestaat. Voor het praatje bij het koffiezetapparaat ging je voorheen ook geen overleg plannen. Dat gebeurde gewoon. Zo kun je nu natuurlijk ook even iemand bellen in plaats van een half uur video vergaderen inplannen. We moeten nog leren om alle mogelijkheden te benutten afhankelijk van type afspraak en belang van het overleg.”

Uitbouwen mobiliteitsmanagement
“Zo langzaamaan worden er weer wat fysieke overleggen op afstand ingepland. “Zeker bij bilaterale overleggen en als je voor het eerst kennis maakt met een collega is dat ook fijner. De landelijke overleggen waarbij iedereen vanuit alle provincies naar Utrecht reist zullen voor een groot gedeelte wel digitaal blijven. Toch weten we ook dat mensen de neiging hebben terug te vallen in het oude gedrag. We zijn gewoontedieren en hebben behoefte om bij elkaar te zijn. Van eerdere pandemieën hebben we geleerd dat ze wel vernieuwingen, zoals nu met de techniek, teweegbrengen maar dat mensen zich niet blijvend anders gedragen. Je wilt natuurlijk dat mensen slim blijven omgaan met mobiliteit. Niet meer allemaal in de drukke spits op de weg met de auto zodat er files ontstaan of allemaal tegelijkertijd in het ov. Er zijn al een heleboel goede voorbeelden hoe we slim kunnen omgaan met vervoer. Mijn complimenten aan De Verkeersonderneming die mobiliteitsmanagement heel goed weet uit te bouwen en dat de komende periode ook zeker moet blijven doen. Blijvende inzet van mobiliteitsmanagement is juist in crisistijden van belang.”

Thuiswerken
“Normaal ga ik van hot naar her, dus thuiswerken is ook wel relaxt. Dat kan ik zeggen omdat ik geen kleine kinderen thuis heb en dus ook niet word afgeleid. Ik kan aan de slag wanneer ik dat wil. Diep respect voor collega’s die én werken én de kinderen opvangen én hebben lesgegeven.

Voor de workload maakt het thuiswerken niet zoveel uit. Integendeel, nu de digitale en fysieke vergaderingen door elkaar heen gaan lopen zijn alle gaatjes in de agenda gevuld. Dat is ook weer niet de bedoeling. Niet voor niets start de overheid een campagne om je werk–privé balans in de gaten te houden. Met thuiswerken moet je extra op je tijdframe letten en er bewust voor kiezen je laptop dicht te doen. Het is een illusie te denken dat het werk aan het einde van de dag af is. Dat was voorheen tenslotte ook niet zo. Maar omdat je meer digitaal doet, wordt je meer achtervolgd door het werk. Blijf daarom extra alert en laat je agenda niet dichtplamuren!”

De lossere dresscode van het thuiswerken
“Normaal ging ik in kostuum met stropdas naar kantoor,” zegt Vermeulen. “Ik ben jong begonnen in de politiek en in een trui en spijkerbroek wordt je dan niet serieus genomen. Die tijd ligt intussen wel achter mij maar de dresscode naar mijn werk is hetzelfde gebleven. Zelfs bij een heisessie waar casual kleding mogelijk is, kies ik voor een keurige broek en trui of een combinatie van broek en colbert. De afgelopen weken thuis koos ik gewoon voor een overhemd met stropdas. Maar als ik vergaderingen heb met de Statenleden gaat er toch een jasje bij aan en dat geldt zeker voor een overleg met de minister. Ook als dat digitaal is. De vraag die natuurlijk wel opkomt is waarom we ons op kantoor ook niet wat losser kleden? Ik denk dat dit door de coronacrisis zal veranderen en dat we een nieuwe, lossere dresscode krijgen.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.