Forse bereikbaarheids- en onderhoudsopgaven in regio

Start vormgeven nieuwe bereikbaarheidsorganisatie

“Dé uitdaging de komende jaren is ongetwijfeld het aantal grote onderhoudsprojecten die in onze regio plaatsvinden,“ zegt Arjan Driesprong. Sinds 1 juni is deze jurist en milieudeskundige de nieuwe Hoofdingenieur-Directeur (HID) van Rijkswaterstaat WNZ. “Om deze opgave in goede banen te leiden moeten de overheden goed samenwerken met elkaar en de omgeving en is er volop mobiliteitsmanagement nodig.” Samen met alle partners werkt Rijkswaterstaat aan het vormgeven van een nieuwe bereikbaarheidsorganisatie.

De eerste maanden in zijn nieuwe functie trof het hem hoe loyaal en trots de medewerkers zijn. En die trots herkent hij: “Als ik nu over de Van Brienenoordbrug rijd, denk ik: Dat is mijn brug!”

Inwerken in coronatijd
In coronatijd starten in een nieuwe functie is een bijzondere ervaring. Driesprong: “Natuurlijk werkte ik in mijn vorige werkkring ook al vanuit huis maar om als nieuweling te starten zonder dat je fysiek aanwezig kunt zijn op de werkvloer is wel een ander verhaal. Bij het inwerken had ik mij juist voorgesteld dat je veel tijd met anderen doorbrengt, luistert en in de kantine met elkaar een broodje eet. Dat zat er nu vanzelfsprekend niet in. In het begin heb ik met de interne collega’s, de medewerkers van RWS, het ministerie en de andere HID’s alleen digitaal contact gehad. Het externe kennismakingsprogramma met bijvoorbeeld de dijkgraven en de CEO’s van bedrijven is uitgesteld naar augustus, toen het wel meer mogelijk was om elkaar een-op-een, op afstand te ontmoeten. Nu zijn de meeste contacten weer digitaal en ben ik slechts af en toe, als het strikt noodzakelijk is, op de Boompjes. Daarna ga ik weer naar huis. Binnen RWS is de richtlijn dat alleen de vitale functies zo nodig op kantoor werken.”

Draai vinden bij thuiswerken
“Voorheen werkte ik slechts zelden thuis. Ik had toch het beeld dat je zichtbaar en aanspreekbaar moest zijn voor de collega’s. Daarnaast vonden alle afspraken fysiek plaats. Dat beeld is nu bijgesteld: werken vanuit huis gaat prima. Maar ik heb thuis wel eerst mijn draai moeten vinden. Ook mijn vrouw en onze twee kinderen waren ineens hele dagen thuis. Dus zaten we de hele dag met zijn vieren aan de eettafel. Toen zijn we gaan schuiven met de inrichting en nu is er een apart plekje voor iedereen. Dat is wel zo prettig. De voordelen van het thuiswerken zijn natuurlijk het gebrek aan reistijd en het feit dat je sneller kan schakelen tussen de vergaderingen. Voorheen treinde ik nog wel eens heen en weer tussen Den Haag, Rotterdam en dan weer terug naar Den Haag. Dan is digitaal vergaderen wel efficiënter, en ik vind de vergaderingen zelf ook vaak efficiënter verlopen. Het nadeel is natuurlijk wel dat je de collega’s en gesprekspartners niet echt in de ogen kan kijken. En dat je de gesprekken rondom de vergadering mist. Daarnaast loop je het risico dat je van de ochtend tot de avond in een skype of Zoom zit, zonder beweging of tijd voor reflectie. Om te ontspannen en te bewegen, zing ik in een koor en ik tennis graag. Overigens zal ik ook na corona niet meer alle dagen op kantoor gaan werken. Deze periode heeft wel bewezen dat het niet nodig is. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de functie die je bekleedt. Voor een weginspecteur ligt dat anders dan voor het kantoorpersoneel. Die kunnen 1 à 2 dagen naar kantoor komen om elkaar te ontmoeten en vergaderen doe je thuis.”

Loyale en betrokken medewerkers
Hoewel Driesprong pas sinds de zomer bij Rijkswaterstaat werkt, is hij er toch geen onbekende. “Ik ben ruim zes jaar weggeweest en daarvoor heb ik ook bij Rijkswaterstaat gewerkt. Het is heel leuk om weer terug te zijn. Natuurlijk zijn er zaken veranderd. Zo is er nu veel meer aandacht voor duurzaamheid en de leefomgeving en gaat het niet meer klassiek om de wegen en het water. Dat is een mooie ontwikkeling. Wat mij heeft geraakt is de loyaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. Iedereen is trots op het werk wat we doen. En dat herken ik ook. Als ik nu op de Van Brienenoordbrug rijd, denk ik: Dat is mijn brug!”

Grote onderhoudsopgaven
“Wat mij ook is opgevallen is de enorme hoeveelheid werk die er ligt. Teveel speerpunten om te benoemen: de Stormvloedkeringen moeten aan de eisen voldoen, er moeten goede verbindingen zijn met het ministerie, het omgevingsmanagement vergt veel gesprekken en dan zijn er nog de bereikbaarheidsopgaven in deze regio. Die zijn fors en urgent. Niet alleen Rijkswaterstaat maar ook  provincie Zuid-Holland en de gemeenten staan voor enorme onderhoudsprojecten. Om dat in goede banen te leiden moeten we als overheden goed met elkaar samenwerken en projecten op elkaar afstemmen. Maar ook met de vervoerders en de vertegenwoordigers in de regio. Ook zal mobiliteitsmanagement hard nodig zijn om weggebruikers te verleiden op andere tijdstippen of met ander vervoer te reizen. Ondanks dat veel mensen thuiswerken zien we de drukte overdag in de Randstad alweer toenemen; in de spits valt het nog mee maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling. We hopen natuurlijk dat ook na corona iedereen zoveel mogelijk met de fiets en het ov blijft reizen of blijft thuiswerken.”

Allerbeste van alle drie
De nieuwe samenwerkingsorganisatie waarin De Verkeersonderneming, Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en Bereik! samen gaan optrekken, moet invulling gaan geven aan mobiliteitsmanagement. Alle drie individueel doen ze al goede dingen, nu moeten we het allerbeste van die drie bij elkaar zetten. Dat geeft synergie. We staan aan het begin van het vormgeven van die nieuwe organisatie. Fijn is dat iedereen: de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeenten Den Haag en Rotterdam en ProRail en ook wij als Rijkswaterstaat er vol voor gaan. De komende maanden komen de uitdagende zaken als de financiën en organisatie op tafel ter bespreking. Ook dan moeten we elkaar weten te vinden.”

Minder snel scheren
“Mijn kledingkeuze is zeker veranderd nu ik thuiswerk. Niet dat ik in een joggingbroek zit maar het is wel een spijkerbroek. Ik zal nu ook minder snel een stropdas omdoen en met die warmte droeg ik een T-shirt. Dat zou ik naar kantoor nooit gedaan hebben. En soms sla ik nu het scheren een dagje over: die stoppeltjes zie je vast niet op het scherm.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.