Gerben Schuhmacher: “Ik fiets per week vaak 200 kilometer”

1 februari 2017


Gerben Schuhmacher reist als Juridisch Adviseur dagelijks naar diverse opdrachtgevers. Hoe hij dat doet? Op zijn trouwe tweewieler! “Ik heb een speciale app. Dan kun je per dag, week en maand zien wie de meeste kilometers heeft gefietst. Ik zie mijzelf vaak terug in de top tien.”

Ontstaan
Het idee om de fiets in te zetten voor woon-werk ritten ontstond zo’n vier jaar geleden. “Ik woon in Scheveningen en werkte destijds aan het project Spoorzone in Delft. Om daar te komen moest ik eerst Den Haag uit, vervolgens reed ik over de A13 Delft in, moest ik nog een parkeerplek zoeken en een heel stuk lopen. Niet erg praktisch. Toen bedacht ik mij, ik ga het eens met de fiets proberen en dat beviel eigenlijk erg goed.”

Na de aanschaf van een goede fiets ging Schuhmacher dag in dag uit op de fiets. “Dat voelde gewoon erg lekker. Via ‘toeristische’ routes legde ik dagelijks 34 kilometer af.” In loop der tijd kreeg hij klussen bij andere opdrachtgevers. “Vanaf dat moment was de gewone fiets niet snel genoeg. Ik kwam zodoende op het idee om een e-bike te kopen. En ik moet zeggen, als je op één dag op twee locaties moet zijn die zo’n vijftien kilometer van elkaar af liggen, dan is een e-bike concurrerend met elke vorm van vervoer. Daarnaast is fietsen ook gewoon leuk en zie je door diverse fietsroutes te nemen nog wat van de omgeving. ”

Comfortabele tussenvorm
“Een e-bike is geen brommer, dus als je goed doortrapt ga je er ook van zweten, maar je komt niet kletsnat aan zoals een sportfietser. En je blijft twee keer sneller gaan dan een gewone fiets. Voor mij een comfortabele tussenvorm” verklaart Schuhmacher.
Smalle paden

Hoewel fietsen meer voor- dan nadelen met zich meebrengt is Schuhmacher kritisch. “Smalle fietspaden zijn een nadeel, vooral met een e-bike. Mensen schrikken vaak als je ze inhaalt, waardoor ik soms langzamer fiets. Maar bij een breed fietspad kun je er gemakkelijk omheen. Daarnaast is het soms lastig om een goede stalling te vinden. Zo’n e-bike is prijzig. Een goede fietsstalling is daarom belangrijk en die mis ik nog wel eens bij bedrijven. Daarnaast is het als brildrager vervelend om in de regen te fietsen. Maar nogmaals de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.”

Motiveren
Gerben heeft al een aantal collega’s op de fiets gekregen.“Die zagen mij op de fiets aankomen, hoorde mijn enthousiaste verhalen en gingen over. Je bent vaak even lang onderweg als met de auto en dit rit is veel aangenamer. Je komt fris thuis in plaats van dat je in de auto nog een paar telefoontjes pleegt en suf wordt van de file. Er hoeft in de steden vaak maar iets te gebeuren en je staat zo drie kwartier vast. Met de fiets heb je dat nooit en rijd je zo langs de file.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.