Koop een fiets die licht trapt

13 april 2021


Elke werkdag fietst Cornelis van Genderen van zijn woonplaats Zuidland naar zijn bedrijf in Spijkenisse. En tussen de middag heen en weer naar huis voor de lunch. Op maandagavond: nog een keer naar Spijkenisse. In weer en wind.

De route van Zuidland naar Spijkenisse ligt voor hand: de voormalige trambaan van de RTM, die vloeiend door het landschap voert. “Onderweg heb je weinig verkeershinder en geen stoplichten. Als er ’s winters nog sneeuw op de wegen ligt, is het fietspad al netjes schoongeboend. Bij sneeuw trek ik een regenpak aan. Kom je dan niet bezweet aan op je werk, vragen mensen. Nee, zelf heb ik daar geen last van.”

Alle seizoenen hebben zo hun bekoring, weet Van Genderen. “De winter met een laagje sneeuw. De zomer met de ochtendmist als de zon opkomt.” Z’n fiets is een Koga met een kunststof aandrijfriem in plaats van een metalen ketting. “Dat fietst zo licht. Koop een goede fiets die licht trapt en weinig onderhoud vergt, raad ik iedereen aan.”

Onderweg geen gevaarlijke punten
“Als er een kapot bierflesje ligt, dan stoppen vaak ook andere fietsers en raap je samen de scherven op. Vaak kom je dezelfde mensen tegen. Soms ken je hen bij naam, soms steek je alleen je hand op.”

Sinds 2005 fietst hij naar Spijkenisse. “Vooral voor m’n gezondheid. Je bent elke dag in beweging. Het is 7,5 kilometer. Met de auto rij je om en kom je op 11,5 kilometer. Qua tijd maakt het niet uit.” Met wind mee duurt de rit een kwartier, met storm tegen 25 minuten. “Het is heerlijk: een zware dag ben je kwijt voordat je thuis bent.”

Van Genderen is directeur-grootaandeelhouder van het internationale transportbedrijf Getron. Het is gevestigd aan de ir. H. de Grootweg bij de Spijkenisserbrug. “Het gros van onze chauffeurs woont buiten Spijkenisse. Vaak vertrekken zij bij nacht en ontij. Voor een meerdaagse reis zie ik hen nog niet met een grote weekendtas achterop naar hun werk fietsen. Nederlandse medewerkers en klanten vinden fietsen normaal. Een chauffeur van Duitse komaf kan vragen: kan dat wel, gaat dat goed? Die verwacht een grote Mercedes, BMW of Audi.”

“Ik begin ’s ochtends thuis met het eerste werk. Rond 9.00 uur rij ik naar Spijkenisse. Daar doe ik operationele dingen.
Meestal fiets ik tegen de middag naar onze overslag aan de Ohmweg op industrieterrein Halfweg. Sinds 2014 rij ik door naar Zuidland om thuis te lunchen. En ’s middags weer terug naar Spijkenisse om de puntjes op de – te zetten. Op maandagavond rij ik nu na het avondeten nog een keer naar Spijkenisse, voor een cursus. Ja, die zes ritten zijn bij elkaar 30 kilometer per dag.
Een paar keer per jaar fiets ik door naar Hoogvliet of Rotterdam-Zuid. Een fietsvakantie is er nog niet van gekomen. Een verre droom is fietsen langs de Loire. Ik heb het boekje met de route al gekocht.”

naam               Cornelis van Genderen (54)
beroep             directeur-grootaandeelhouder Getron
woon-werkrit Zuidland – Spijkenisse
fiets                 zilvergrijze Koga F3

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.