Speedpedelec of e-bike. Welke gaat de tweede auto vervangen?

1 oktober 2020


Als gymdocent is Arian van Herk graag in beweging. Toch gaat hij vaak met de auto vanaf zijn woonplaats Krimpen aan den IJssel naar het Schoonhovens College in Schoonhoven. “Je doet er met een gewone fiets echt langer over. Ik ga ook weleens met de racefiets, maar voordat je dan alles aan hebt; dat kost ook tijd. En tijd is iets wat je met 3 jonge kinderen ’s ochtends niet hebt.” Arian probeerde een week lang een speedpedelec vanuit de actie van Ways2go. “Heel fijn om tempo te kunnen maken, maar het vergt ook wel inspanning.”

Van huis naar werk is het enkele reis 17 kilometer. “Ik vind het heerlijk om buiten te sporten en in beweging te zijn. In een huis-aan-huisblad en via facebook zag ik de probeeractie met e-bikes en speedpedelecs en meldde mij aan. Dat aanmelden ging heel soepel. Misschien 1 verbeterpuntje: ik wilde echt specifiek een speedpedelec, maar je kunt bij het aanmelden pas online bij de fietsenwinkel zien of ze een speedpedelec ter beschikking hebben. Misschien handig om daar een apart lijstje van te maken? Arian probeerde de speedpedelec bij fietsenwinkel FietsVitaal in Stolwijk. Ik heb de reservering een keer verschoven omdat het toch niet zo goed uitkwam. Dat was allemaal geen probleem.”

Qua techniek verschilt de speedpedelec volgens Arian niet veel met de elektrische fiets. “Met versnellingen en ondersteuning werkt het ongeveer hetzelfde. Wel moet je je inspannen om echt tempo te maken. Als je 40 kilometer per uur gaat, staat het zweet wel op je rug als je aankomt. Dat is iets om rekening mee te houden in bijvoorbeeld het meenemen van schone kleding en deodorant.” Op de vraag of het dragen van een helm lastig of vervelend was, reageert Arian: “Nee, met mijn racefiets draag ik ook een helm. En daarbij is het echt wel noodzakelijk hoor, om een helm te dragen op een speedpedelec. Ik kreeg die helm te leen bij de probeer speedpedelec. Dat zijn wel speciale helmen, dus je kunt niet met je racefiets helm op een speedpedelec gaan zitten.”

“Ik was met de speedpedelec slechts 7 minuten langzamer dan met de auto. Dat is echt heel snel. Het maakt voor je snelheid niet uit of je meewind of tegenwind hebt. Dat vond ik zelf wel opvallend. Nu is het wel zo dat ik van de 17 kilometer 12 een echt breed fietspad langs een provinciale weg heb. Dat zorgt ook dat je lekker tempo kan maken. Ik merk dat andere fietspadgebruikers nog niet echt bedacht zijn op speedpedelecs. Hij heeft ook een beetje een vreemde claxon.”

Op de vraag wat Arian nu van plan is, antwoordt hij: “Ik heb mij ook aangemeld om een week lang een elektrische fiets te proberen. Mijn vrouw en ik denken er namelijk over om de tweede auto deur uit te doen. Deze actie is een mooie gelegenheid om goed uit te zoeken wat bij ons past.” Arian sluit af met een oproep: “Ik hoop dat meer mensen gebruik gaan maken van deze acties. Want al die mensen in hun eentje in de auto; dat kan toch anders.”

 

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.