Van traditioneel bouwbedrijf naar logistieke dienstverlener

18 mei 2021


De monumentale wijk Vreewijk in het Rotterdamse Feijenoord is een eeuw oud. De gemeente Rotterdam overwoog de woningen te slopen, maar de bewoners staken hier een stokje voor en zo werd de wijk een groot renovatieproject. Dura Vermeer kreeg de opdracht om de maar liefst 1300 gedateerde woningen weer up-to-date te maken.

Een dergelijk grootschalig project in een wijk met haakse bochten en smalle straatjes vormt op zijn zachtst gezegd een logistieke uitdaging. Bij een traditionele bouw komt iedereen met zijn eigen vervoer naar de locatie. Er vinden veel bewegingen plaats en er is ruimte voor opslag en afvalverzameling. Maar Vreewijk kent kleine straatjes, veel eenrichtingsverkeer en een tekort aan parkeerplaatsen. Het ruimtegebrek dwong Dura Vermeer ertoe om andere oplossingen te bedenken. En die vonden ze. De Verkeersonderneming sprak met senior werkvoorbereider Jeroen Schmitz.

Gigantische hoeveelheden
“We hebben al een pilotfase van 140 woningen gehad”, gaat hij van start. “Werkzaamheden zijn onder andere herstel van de kozijnen, gevelreiniging en na-isoleren. Binnen in de huizen gaan de vloeren eruit, we kijken alle installaties na en brengen de riolering weer op afschot. Ook de keukens en badkamers worden gerenoveerd. Voor deze werkzaamheden zijn gigantische hoeveelheden materialen nodig.” Een belangrijk onderdeel is het opvullen van de kruipruimtes. “We gebruiken daar een soort hydrokorrels voor en dekken het af met zandcement. En dat gaat bepaald niet met zakjes, dat zijn vrachtwagens vol korrels en een enorme aanvoer aan cement.”

Normaal kwam er per huis één vrachtwagen korrels en één vrachtwagen cement. Dura Vermeer wist de aanvoer te bundelen per drie huizen, waardoor er twee in plaats van zes vrachtwagens rijden. Voor de aanvoer van de overige materialen werd gekozen voor een hub. “Dit werkt op zich goed, we kunnen veel werkzaamheden combineren. Per dag geven we aan wat we nodig hebben en dan wordt precies de juiste hoeveelheid voor die dag op de locatie geleverd. Echter geeft dit wel veel extra werk, elke onderaannemer moet iemand aanstellen om deze logistiek te regelen. Het gaat ook wel eens fout, dan is er bijvoorbeeld materiaal afgeroepen en blijkt dat men nog niet terechtkan en moet het allemaal weer terug. Dat kost tijd en geld en voor sommige partijen werd het te duur, die zijn er weer van afgestapt. Toch geloven we in deze werkwijze en verkennen de verdere mogelijkheden.”

Fietsen en lopen
Een niet mis te verstane factor is daarnaast het personeel dat werkzaam is in de wijk. “Naast al ons eigen uitvoerend personeel zijn dat zo’n 80-90 medewerkers van de onderaannemers. In de wijk is heel weinig parkeerruimte, al deze mensen kunnen nooit hun auto kwijt.” En dus komen veel mensen samen in busjes, parkeren buiten de wijk en verplaatsen zich verder te voet. Ook zet Dura Vermeer fietsen in en heeft koffieapparaten in een aantal lege huizen geplaatst zodat medewerkers ter plekke kunnen lunchen.

Voor de aanvoer van de materialen werd nog een andere oplossing bedacht. “De onderaannemers nemen nu dagelijks zelf het materiaal mee dat ze die dag nodig hebben. Zij zijn toch al in de wijk dus dit scheelt een hoop extra bewegingen. Het grote materieel wordt opgeslagen in de hub. Zo kunnen we het aantal ritten aanzienlijk beperken.”

Deze manier van werken bracht ook de oplossing voor de laatste en misschien wel grootste uitdaging: het verzamelen en afvoeren van het bouwafval. “Wij moeten het afval scheiden. Hout, porselein, papier, tegels, dakpannen, enzovoorts, alles in een aparte container. Dat is een hele straat vol met afvalbakken, dat is onmogelijk hier.” En dus kwam Dura Vermeer met het idee dat iedere onderaannemer in Vreewijk aan het eind van de dag zijn eigen afval meeneemt.

Slimme oplossing
“Deze nieuwe manier van puin afvoeren is echt slimme oplossing”, vertelt hij. “Mensen komen toch al met een busje en nemen nu een aanhanger mee voor het afval. Dat bespaart zoveel ritten aan vuilcontainers en gescheiden afval, dat is een gigantische winst. Dat is wel het grootste inzicht dat wij hier hebben opgedaan, dit kunnen we ook in andere projecten toepassen.”

En zo ontpopte Dura Vermeer zich tot een ware logistieke dienstverlener om dit alles in goede banen te leiden. Ze zijn er nog niet, maar er is zeker grote winst behaald. Hoeveel dat precies is is volgens Jeroen Schmitz niet te zeggen. “Het is niet in te schatten hoe veel ritten je precies bespaart. Maar alleen al het transport voor de aanvoer en afvoer van materialen is acht keer 233 werkbare dagen per jaar, oftewel 1864 ritten op jaarbasis. Verder doen de uitvoerders nu alles te voet en lopen gemiddeld 16 kilometer per dag. Er zijn drie uitvoerders aanwezig, dus ga maar na hoeveel ritten in de wijk dat scheelt.”

Toekomst

De huidige inzichten neemt het bedrijf mee naar de toekomst. “De gemeente Rotterdam gaat vanaf 2025 een zero emissie zone* invoeren in Rotterdam”, besluit Jeroen. “Hier moeten wij nu al op anticiperen. Een belangrijke factor is dat er een opslaglocatie buiten de stad moet komen zodat slechts één vrachtwagen twee keer per dag naar de bouwlocatie rijdt. We zijn er druk mee bezig om dat te realiseren. Alleen probeer maar zo’n locatie in Rotterdam te vinden. Het is niet alleen de locatie zelf, je hebt bijvoorbeeld ook beveiliging nodig en een vrachtwagen met een kraantje voor het in- en uitladen van al dat materiaal. En je kunt mensen wel in één busje laten rijden maar dan heb je weer aparte vrachtwagens nodig voor het afvoeren van puin. Dit is dus nog een flinke uitdaging. Maar we zijn er volop mee bezig.”

*Meer informatie over de zero emissie zone in Rotterdam

 

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.