Vergeer: maatschappelijk verantwoorde kaasleverancier

Duurzaam: van wei tot bord

Vergeer Holland is een familiebedrijf uit 1934 en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste kaasverpakkingsbedrijven in Europa met klanten wereldwijd in de retail, foodservice én industrie. Het bedrijf doet op alle terreinen veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen: verantwoord werkgeverschap, verantwoord bouwen en verantwoorde mobiliteit.
Samen duurzaam: van wei tot bord is het motto. Martijn Winkel is HR Manager bij Vergeer Holland.

Fruit op het werk
“Dat we een familiebedrijf zijn, herken je aan het feit dat we korte lijnen hebben. Het is makkelijk om bij elkaar binnen te lopen en het gesprek aan te gaan,” zegt Winkel. “En aan het feit dat de medewerkers voorop staan, zij zijn cruciaal voor ons bedrijf. Daarom helpen we hen zich verder te ontwikkelen, garanderen we optimale arbeidsomstandigheden en stimuleren we een gezonde levensstijl door ons Vergeer Fit–programma waarin we korting geven op een abonnement van de sportschool én fruit op het werk aanbieden.”

Selecteren op duurzaamheidseisen
Bij Vergeer Holland werken in de vestigingen Woerden, Bodegraven en Reeuwijk, het dorp waar het allemaal begon, in totaal 550 medewerkers en wisselend circa 175 uitzendkrachten. Winkel: “We hebben MVO hoog in het vaandel, we noemen dat ‘Samen duurzaam: van wei tot bord’, maar schreeuwen het niet van de daken. Een paar jaar geleden zijn we gestart om te inventariseren wat we op dat vlak allemaal deden en toen werden we zelf blij verrast. Zo is MVO een vast onderdeel van ons gesprek met leveranciers die we selecteren op vastgestelde duurzaamheidseisen. We willen inkopen en verkopen met een minimale impact op mens, dier en milieu. Ook willen onze CO2 footprint terugdringen. Daar zijn voor ons op een aantal vlakken winst te behalen. Natuurlijk door het verminderen van het verpakkingsgewicht per kg verpakte kaas én door het gebruik van recyclebare materialen. Daar zetten we volop op in.”

Van de bus op de fiets
Ook mobiliteit heeft de aandacht en ook daar worden resultaten behaald. Winkel: “Ons bedrijfspand in Reeuwijk ligt buiten het dorp. Daar is beperkt ov en lopen vanaf het station Gouda is te ver. Daarom reed er rondom de tijdstippen van de ploegenwissels altijd een pendelbus vanaf het station Gouda. Een mooie oplossing maar toch zijn we daar vorig jaar mee gestopt. Nu staan er op het station 30 fietsen voor het personeel klaar en dat heeft veel voordelen. Het is veel flexibeler dan een pendelbus (want is een medewerker later, dan is de bus al weg, maar de fiets staat er nog steeds), medewerkers zijn voor en na het werk lekker buiten aan het bewegen (vanaf het station is het ongeveer een kwartiertje fietsen), ze worden fitter en alles bij elkaar is het nog goedkoper ook. Dat is niet de hoofdreden, maar is wel mooi meegenomen. De fietsen zijn via een elektronisch systeem te reserveren en met een app te openen en op slot te zetten. Er wordt goed gebruik gemaakt van de fietsen. Sowieso zien we dat er veel vraag is naar fietsen en e-bikes. Onze vrije ruimte binnen de WKR wordt helaas al bijna helemaal besteed, dus we onderzoeken nu andere mogelijkheden om medewerkers tegemoet te komen bij de aanschaf van fietsen en e-bikes. Tegelijkertijd moet je dan ook de voorzieningen op orde hebben: dus stallingen en oplaadpunten voor de e-bikes. Ook daar zetten we vol op in.”

Vergroenen wagenpark
“Sinds zes jaar zijn we ons wagenpark aan het vergroenen: een hele ontwikkeling. We hebben eerst de overstap gemaakt van brandstof auto’s naar hybride. Dat beviel zo goed dat we overstappen naar geheel elektrische auto’s en het doel is om alle auto’s klimaatneutraal te laten rijden,” zegt Winkel gemotiveerd. “De teller staat op 9 geheel elektrische auto’s. Over 3 jaar zijn de 8 andere lease auto’s uitgefaseerd, vervangen en geheel klimaatneutraal. Helaas kunnen de medewerkers in de buitendienst nog niet overstappen daar is de actieradius nu nog te beperkt voor. Maar zodra de techniek het toelaat, stappen die ook over op klimaatneutrale auto’s. Het idee om elektrisch te gaan rijden was een gezamenlijk idee van HR en Inkoop: het is goed voor het imago van het bedrijf en ook nog kostenneutraal. Dat is een mooie combinatie. Van de medewerkers reageert de een laaiend enthousiast, soms mede ingegeven door de interessante bijtelling, de ander is wat terughoudender. Met name het opladen word soms als vervelend ervaren en ook het beperkte bereik. Over het rijden zelf is iedereen zeer positief. Naast het fietsen en groen rijden zijn er veel medewerkers die carpoolen. Waar dat gewoonlijk geen populair alternatief is, carpoolt bij ons maar liefst 23% van de medewerkers, dat is veel hoger dan het landelijk gemiddelde.”

Nieuw pand met outstanding duurzaamheidscertificaat
Op dit moment bouwt Vergeer een nieuw pand in Bodegraven. De eerste productielijn is recent in gebruik genomen. “Er is volgens het BREAAM systeem gebouwd en ons doel is het behalen van de 5 sterren, ofwel het outstanding duurzaamheidscertificaat. En dat gaat ons ook lukken. We nemen enorm veel maatregelen. Om er een paar te noemen: er zijn circa 800 zonnepanelen geïnstalleerd, de restwarmte van de koelinstallatie wordt hergebruikt om het kantoor te verwarmen en aanwezige planten en dieren worden beschermd: er zijn zwaluwhuizen, insectenhotels, spreeuwnestkasten en een ooievaarsnest aangelegd op het nieuwe terrein,” somt Winkel op. Ook op het gebied van mobiliteit is in het nieuwe pand alles tip top in orde: de carpoolers krijgen een voorrangplek om te parkeren, er is geïnvesteerd in 20 laadpalen voor de auto’s, voor de e-bikes zijn er laadpalen en er hangt in de hal een digitaal scherm met de actuele ov-informatie van 9292.

Invloed van corona
“Onze corebusiness is het rijpen, snijden of raspen en verpakken van kaas waarvan ook de horeca een grote afnemer is. Als de horeca niet afneemt, zoals ook nu weer met de gedeeltelijke lockdown het geval is, dan heeft dat directe gevolgen voor onze omzet. Tegelijkertijd zagen we tijdens de eerste coronagolf dat de detailhandel meer ging verkopen, omdat mensen vaker thuis gingen koken en er iets bijzonders van wilden maken. Ook nu bij de tweede coronagolf verwachten we deze tendens te zien.”

Thuiswerken
“Veel van onze werkzaamheden vinden plaats aan de productielijn, thuiswerken is dan niet aan de orde. Gelukkig kunnen we op veel plekken goed op afstand werken, maar niet altijd: als je met zijn tweeën aan een machine moet sleutelen is afstand houden heel lastig. Om toch te kunnen doorwerken zijn er veel voorzieningen getroffen: mondkapjes, gelaatsbescherming, plexiglazen wanden tussen de werkplekken, spreiding van werk- en pauzetijden, aangepaste routing in de panden, inregelen bezetting op andere tijden, noem maar op. We zorgen ervoor dat we elkaar scherp houden op naleving van de nieuwe spelregels. Net als bij andere bedrijven houdt corona ons dus wel bezig. Thuiswerken zit niet in ons DNA, maar daar zie je nu wel een verschuiving in plaatsvinden. Dus niet-reizen en thuiswerken voor het kantoorpersoneel komt ook steeds vaker voor.”

Over ons

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.